آب حیوان بکشد نیز چو از سر گذرد
من از این زندگیِ یک نهج آزرده شدم
قند اگر هست نخواهم که مکرر گذرد
گر همه دیدن یک سلسله مکروهات است
کاش این عمر گرانمایه سبکتر گذرد...
آه از آن روز که بی کسب هنر شام شود
وای از آن شام که بی مطرب و ساغر گذرد
لحظه ای بیش نبود آنچه ز عمر تو گذشت
و آنچه باقی ست به یک لحظه ی دیگر گذرد
آن همه شوکت و ناموسِ شهان آخرِ کار
چند سطری ست که بر صفحه ی دفتر گذرد
عاقبت در دو سه خط جمع شود از بد و نیک
آنچه یک عمر به دارا و سکندر گذرد
(زنده یاد ایرج میرزا)
علامت | نام | تاریخ اولین استفاده | اولین نویسندهای که علامت را استفاده کردهاست. |
---|---|---|---|
+ − | جمع و تفریق | ۱۳۶۰ | نیکلاس اُرِزمه |
۱۴۸۹ (اولین ظهور این علائم در چاپ) | ژوهان ویدمن | ||
√ | رادیکال (برای ریشهٔ دوم) | ۱۵۲۵ (بدون سرکش روی رادیکال) | کریستف رودولف |
(…) | پرانتز (برای گروهبندی اولویت دار) | ۱۵۴۴ (در یادداشتهای دستنویس) | میشائل شتیفل |
۱۵۵۶ | نیکولو تارتالیا | ||
= | تساوی | ۱۵۵۷ | رابرت ریکرده |
× | ضرب | ۱۶۱۸ | ویلیام آوترد |
± | جمع-تفریق | ۱۶۲۸ | |
∷ | تناسب | ||
n√ | رادیکال (برای ریشهٔ nام) | ۱۶۲۹ | آلبر ژیرار |
< > | بزرگتر و کوچکتر | ۱۶۳۱ | توماس هریوت |
xy | توان | ۱۶۳۶ (استفاده از اعداد رومی به عنوان توان) | جیمز هیوم |
۱۶۳۷ (به شکل فعلی) | رنه دکارت | ||
√ ̅ | رادیکال (برای ریشهٔ دوم) | ۱۶۳۷ (با سرکش بالای رادیکال) | رنه دکارت |
% | درصد | ۱۶۵۰ | نامعلوم |
÷ | تقسیم | ۱۶۵۹ | یوهان رآن |
∞ | بینهایت | ۱۶۵۵ | جان والیس |
≤ ≥ | بزرگتر مساوی و کوچکتر مساوی | ۱۶۷۰ (با خط افقی روی علامت نامساوی) | |
۱۷۳۴ (با دو تا خط افقی زیر علامت نامساوی) | پیر بوگر | ||
d | دیفرانسیل | ۱۶۷۵ | گتفرید ویلهلم لایبنیتز |
∫ | انتگرال | ||
: | دو نقطه (برای تقسیم) | ۱۶۸۴ (اقتباس از استفادهٔ دو نقطه برای نمایش کسرها مربوط به سال۱۶۳۳) | |
· | نقطه (برای ضزب) | ۱۶۹۸ | |
⁄ | [خط مورب (اسلش) (برای تقسیم) | ۱۷۱۸ (اقتباس از خط کسری اختراع شده توسط اعراب در قرن ۱۲) | توماس تووینگ |
≠ | نامساوی | نامعلوم | لئونهارت اویلر |
∑ | حاصل جمع | ۱۷۵۵ | |
∝ | تناسب | ۱۷۶۸ | ویلیام امرسون |
∂ | دیفرانسیل جزئی | ۱۷۷۰ | مارکیز دو کوندورسه |
x′ | پریم (برای مشتق) | ژوزف لویی لاگرانژ | |
≡ | همانی ( برای روابط متجانس (هم ارز) ) | ۱۸۰۱ (اولین ظهور در چاپ، استفاده شده در نوشتههای شخصی گاوس قبل از این تاریخ) | کارل فریدریش گاوس |
[x] | جزء صحیح | ۱۸۰۸ | |
∏ | حاصل ضرب | ۱۸۱۲ | |
! | فاکتوریل | ۱۸۰۸ | کریستین کرامپ |
⊂ ⊃ | شمول مجموعه (زیرمجموعه و فرامجموعه) | ۱۸۱۷ | جوزف گرگون |
۱۸۹۰ | ارنست شرودر | ||
|…| | قدر مطلق | ۱۸۴۱ | کارل وایراشتراوس |
دترمینان ماتریس | |||
‖…‖ | نمایش ماتریس | ۱۸۴۳ | |
∇ | نابلا (برای دیفرانسیل برداری) | ۱۷۴۶ (سابقاً به عنوان عملگری چند منظوره توسط همیلتون استفاده میشدهاست) | ویلیام رووان همیلتون |
∩ ∪ | اشتراک و اجتماع | ۱۸۸۸ | جوزپ په په آنو |
∈ | عضویت | ۱۸۹۴ | |
∃ | سور وجودی | ۱۸۹۷ | |
ℵ | اِلف ( برای عدد اصلی (cardinal number)مجموعههای نامحدود ) | ۱۸۹۳ | گیورگ کانتور |
{…} | کمانک (برای نمایش مجموعه) | ۱۸۹۵ | |
ℕ | N دو خطی (برای مجموعهٔ اعداد طبیعی) | جوزپ په په آنو | |
· | نقطه ( برای ضرب داخلی) | ۱۹۰۲ | جوسایا ویلارد گیبز؟ |
× | ضرب (برای ضرب خارجی) | ||
∨ | یای منطقی (OR منطقی) | ۱۹۰۶ | برتراند راسل |
(…) | نمایش ماتریس | ۱۹۰۹ | جرارد کووالسکی |
[…] | ۱۹۱۳ | کاتبرت ادموند کولییس | |
∮ | انتگرال بسته | ۱۹۱۷ | آرنولد سامرفلد |
ℤ | Z دوخطی (برای مجموعه اعداد صحیح) | ۱۹۳۰ | ادموند لاندایو |
دههٔ ۱۹۳۰ | گروه نیکلا بورباکی | ||
ℚ | Q دو خطی (برای مجموعه اعداد گویا) | ||
∀ | سور عمومی | ۱۹۳۵ | جرارد گنزِن |
∅ | مجموعهٔ تهی | ۱۹۳۹ | آندره ویِل / نیکلا بورباکی |
ℂ | C دو خطی (برای مجموعه اعداد مختلط) | ناتان جاکوبسون | |
→ | پیکان (فلش) (برای نمایش تابع) | ۱۹۳۶ (برای تفکیک اشکال عناصر خاص) | کویستین اُر |
۱۹۴۰ (به شکل فعلی f: X → Y) | ویلتورد هورویز | ||
⌊x⌋ | 'جزء صحیح | ۱۹۶۲ | کِنِث ایی اورسون |
∎ | انتهای اثبات | نامعلوم | پاول هالموس |
اگر چند سال پیش می خواستید درباره موضوعی تحقیق و جست و جو کنید، راحت ترین کار ممکن رفتن به یک کتابخانه عمومی، پرداخت حق عضویت، پیدا کردن کتاب های مورد نظر و بعد یادداشت برداری از اطلاعات مورد نیاز بود. با پیشرفت گوگل و حضور رایانه در بیشتر خانه ها، این روند تغییر کرد و حالا اگر سوالی در هر زمنیه ای برایتان به وجود بیاید کافی است گوگل را بار کنید و سوالتان را در کادر جست و جو بنویسید تا با دریایی از اطلاعات مواجه شوید.
در صورتی که شما نیز قصد خرید یک دستگاه گلکسی نوت 5 سامسونگ را دارید مدنظر داشته باشید که برنامهریزی شما به خرید یکی از قدرتمندترین دستگاههای هوشمند الکترونیکی موجود در بازار ختم خواهد شد.
با این وجود نکاتی وجود دارند که به منظور استفاده هرچه بهتر و بیشتر از دستگاه خود باید مدنظر قراردهید. در ادامه تعدادی از این نکات را باهم مرور خواهیم کرد. ادامه مطلب ...
تعریف و هدف :
دوره مجازی کارشناسی ارشد شبکههای کامپیوتری یکی از دورههای آموزش عالی در زمینه فنی و مهندسی است که هدف آن تربیت متخصصینی در زمینه سیستمهای انتقال اطلاعات توزیع شده و شبکههای کامپیوتری میباشد. از آنجایی که دارا بودن دانش تحلیل، طراحی، مدیریت و مباحث امنیتی شبکههای کامپیوتری مورد نیاز اکثر کارشناسان بخشهای طراحی و مهندسی، نگهداری و بهرهبرداری، نظارت و تحویل، و کنترل کیفیت شرکتهای مخابراتی و بخش فنآوری اطلاعات اکثر شرکتهای دولتی و خصوصی دیگر میباشد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فنآوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای پاسخ به نیاز آموزشی این گروه از کارشناسان که عموماً به دلیل شاغل بودن قادر به حضور در دورههای عادی نمیباشند، دوره کارشناسی ارشد شبکههای کامپیوتری را به صورت دوره مجازی نیز ارائه میکند.
هدف از این دوره تربیت افرادی است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راهاندازی و نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری، شبکه های کامپیوتری و همچنین جمعآوری، سازماندهی، طبقهبندی، استفاده و انتقال اطلاعات و مدیریت فرآیند آنها تبحر لازم را داشته باشند.
ضرورت واهمیت رشته :
در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله بند "ب" اصول 2 و 12 اصل سوم، و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصول و نیز اجرای اصل 30 و بند 7 اصل 43 و ایجاد شرایط تحقق بندهای 8 و 1 این اصل و اصول دیگر و نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی و نقش بلاانکار آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمعآوری و سازماندهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات اینترنت در نشر و انتقال سریع آن، پس از بررسی و مطالعه مباحث فنون کامپیوتر و شبکههای اطلاعاتی و مدیریت، دوره کارشناسی ارشد "فنّاوری اطلاعات" با گرایش «شبکه های کامپیوتری» تدوین میگردد.
قابلیتها ، نقش و توانائیهای دانش آموختگان رشته :
دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود بعنوان کارشناس ارشد راهحلهایی کاربردی در زمینة مدیریت، تهیه، بهینهسازی، بهبود و بسترسازی شبکه های کامپیوتری ارائه دهند. آنها قادرند با توجه به آموختههای خود با رعایت تمامی جوانب علمی، فنی و با توجه به نیازهای جوامع راه حل های بهینه را انتخاب کرده، آنها را به نتیجه برسانند.
طول دوره و شکل نظام:
برنامه درسی دوره برای 4 نیمسال طرحریزی شده است و طول آن حداکثر 3 سال میباشد (طبق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و طول هر ترم 16 هفته آموزشی کامل، مدت هر واحد درس نظری 16 ساعت، و برای دروس عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی 48 ساعت میباشد.
تعداد واحدهای درسی:
تعداد واحدهای درسی این دوره علاوه بر دروس جبرانی برابر 32 واحد بصورت زیر است.
1- دروس گروه 1 حداقل 12 واحد
2- دروس از مابقی گروه 1 و گروه2 حداکثر 15 واحد
3- روش تحقیق و سمینار 2 واحد
4- پروژه 3 واحد
جمع کل واحدها 32 واحد
تعداد دروس:
برنامة دوره کارشناسیارشد فناوریاطلاعات در این گرایش شامل 24 واحد درسی از دروس گروه 1 و گروه 2، 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژه است. دانشجویان می بایست مابه التفاوت دروس گرفته شده از گروه 1 نسبت به کل دروس مورد نیاز برای دوره کارشناسی ارشد (24 واحد) را از دروس گروه 2 اخذ نمایند. همچنین لازم است دانشجویان دروس جبرانی تعیین شده را گذرانده باشند.
دروس گروه 1 به گونهای انتخاب شدهاند که مبانی و اصول لازم برای این گرایش را پوشش دهند و اخذ آنها نسبت به دروس گروه 2 دارای اولویت است. این دروس همه 3 واحدی بوده و در جدول ضمیمه معرفی شدهاند. اخذ حداقل 4 درس از این دروس اجباری است.
دروس گروه 2، امکاناتی را برای فعالیت تخصصی و تمرکز بیشتر دانشجو در یک زمینة خاص فراهم میآورند. این دروس نیز همگی 3 واحدی میباشند و در جدول ضمیمه معرفی شدهاند.
گذراندن درس سمینار برای دانشجویان دوره اجباری است. در این درس دانشجو با انتخاب یک موضوع و یک استاد مشاور پیرامون موضوع خاصی مطالعه و تحقیق بعمل میآورد. این تحقیق بایستی شامل سابقه کار، وضعیت تا زمان حاضر و روالهای آتی پیشبینی شده دربارة موضوع باشد. نتیجة تحقیق دانشجو در این درس بایستی بصورت یک ارائه شفاهی و یک گزارش کتبی ارائه شود.
6-4- پروژه تحقیق (پایان نامه)
در این دوره هر دانشجو با انجام یک پایان نامة 3 واحدی در مورد مسألة خاصی به تحقیق میپردازد. موضوع پایاننامه الزاماً بایستی در یکی از زمینههای مرتبط باشد و زمینة عملی لازم برای انجام آن با دروس اخذ شده توسط دانشجو در این دوره فراهم شده باشد. نحوة تصویب موضوع پایاننامه و ارزیابی و دفاع آن مطابق آئیننامههای تحصیلات تکمیلی میباشد.
دروس گروه 1
شمار درس |
عناوین درس |
تعداد واحد |
1 |
شبکه های کامپیوتری پیشرفته |
3 |
2 |
مدیریت شبکه های کامپیوتری و مخابراتی |
3 |
3 |
امنیت شبکه |
3 |
4 |
ارزیابی کارایی شبکه های کامپیوتری |
3 |
5 |
سیستم های توزیعی |
3 |
6 |
شبکه های سیار و بی سیم |
3 |
7 |
طراحی شبکه های کامپیوتری |
3 |
8 |
روش تحقیق و سمینار |
2 |
9 |
پایان نامه |
3 |
دروس گروه 2
شماره درس |
عناوین دروس |
تعداد واحد |
1 |
شبکه های کامپیوتری سرعت بالا |
3 |
2 |
شبکه های چندرسانه ای |
3 |
3 |
شبکه های ذخیره ساز |
3 |
4 |
پردازنده های شبکه ای |
3 |
5 |
سیستم های کامپیوتری امن |
3 |
6 |
محاسبات توری |
3 |
7 |
سیستم های عامل پیشرفته |
3 |
8 |
مباحث ویژه |
3 |
9 |
مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری |
3 |
10 |
یک درس از سایر گرایش های دانشکده |
3 |
11 |
یک درس از گرایش معماری کامپیوتر |
3 |
در فیلم Theeb شاهد صحنههایی هستیم که در بیانهای اطراف وادی روم در اردن فیلمبرداری شدهاند و در آن از افراد بادیهنشین به عنوان بازیگران و نفرات حاضر در فیلم بهره گرفته شده تا نگاهی به منطقهای داشته باشیم که برای مدت 12 هزار سال در آن افرادی سکونت داشتهاند. در این فیلم داستان پسر جوانی بازگو میشود که در سال 1916 یک افسر بریتانیایی را در این بیابان همراهی میکرده است. برجهای حفاظتشده و درهها همگی در فیلم به چشم میآیند تا به نوعی بازدیدکنندگان نیز به دیدن این منطقه ترغیب شوند.
ادامه مطلب ...آدم ها همانطور که در بدو تولد از نظر فیزیکی ضعیف به دنیا می آیند در ابتدای زندگی از قدرت روحی و روانی مستحکمی نیز برخوردار نیستند. قدرت های فوق در طول زندگی قابل دستیابی و پرورش است. بسیاری از افراد گام های جدی برای تربیت بدنی خود بر می دارند و به همان نسبت نیز افرادی هستند که به اشکال مختلف یاد می گیرند به تربیت روانی و روحی خود توجه کنند.
اجازه دهید اشاره ای داشته باشیم به ۸ شیوه رفتاری که افراد با قدرت روحی و روانی، در زندگی خود به کار می برند: