اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

طرب افسرده کند دل

طرب افسرده کند دل،چو ز حد درگذرد

آب حیوان بکشد نیز چو از سر گذرد

من از این زندگیِ یک نهج آزرده شدم

قند اگر هست نخواهم که مکرر گذرد

گر همه دیدن یک سلسله مکروهات است

کاش این عمر گرانمایه سبکتر گذرد...

آه از آن روز که بی کسب هنر شام شود

وای از آن شام که بی مطرب و ساغر گذرد

لحظه ای بیش نبود آنچه ز عمر تو گذشت

و آنچه باقی ست به یک لحظه ی دیگر گذرد

آن همه شوکت و ناموسِ شهان آخرِ کار

چند سطری ست که بر صفحه ی دفتر گذرد

عاقبت در دو سه خط جمع شود از بد و نیک

آنچه یک عمر به دارا و سکندر گذرد

(زنده یاد ایرج میرزا)

علائم متداول در ریاضیات به ترتیب تاریخ اختراع

علامت
نامتاریخ اولین استفادهاولین نویسنده‌ای که علامت را استفاده کرده‌است.
+

جمع و تفریق۱۳۶۰نیکلاس اُرِزمه
۱۴۸۹ (اولین ظهور این علائم در چاپ)ژوهان ویدمن
رادیکال (برای ریشهٔ دوم)۱۵۲۵ (بدون سرکش روی رادیکال)کریستف رودولف
(…)
پرانتز (برای گروهبندی اولویت دار)۱۵۴۴ (در یادداشتهای دستنویس)میشائل شتیفل
۱۵۵۶نیکولو تارتالیا
=
تساوی۱۵۵۷رابرت ریکرده
×
ضرب۱۶۱۸ویلیام آوترد
±
جمع-تفریق۱۶۲۸
تناسب
n
 
رادیکال (برای ریشهٔ nام)۱۶۲۹آلبر ژیرار
<
>
بزرگتر و کوچکتر۱۶۳۱توماس هریوت
xy
 
توان۱۶۳۶ (استفاده از اعداد رومی به عنوان توان)جیمز هیوم
۱۶۳۷ (به شکل فعلی)رنه دکارت
√ ̅
رادیکال (برای ریشهٔ دوم)۱۶۳۷ (با سرکش بالای رادیکال)رنه دکارت
%
درصد۱۶۵۰نامعلوم
÷
تقسیم۱۶۵۹یوهان رآن
بینهایت۱۶۵۵جان والیس


بزرگتر مساوی و کوچکتر مساوی۱۶۷۰ (با خط افقی روی علامت نامساوی)
۱۷۳۴ (با دو تا خط افقی زیر علامت نامساوی)پیر بوگر
d
دیفرانسیل۱۶۷۵گتفرید ویلهلم لایبنیتز
انتگرال
:
دو نقطه (برای تقسیم)۱۶۸۴ (اقتباس از استفادهٔ دو نقطه برای نمایش کسرها مربوط به سال۱۶۳۳)
·
نقطه (برای ضزب)۱۶۹۸
[خط مورب (اسلش) (برای تقسیم)۱۷۱۸ (اقتباس از خط کسری اختراع شده توسط اعراب در قرن ۱۲)توماس تووینگ
نامساوینامعلوملئونهارت اویلر
حاصل جمع۱۷۵۵
تناسب۱۷۶۸ویلیام امرسون
دیفرانسیل جزئی۱۷۷۰مارکیز دو کوندورسه
x
پریم (برای مشتق)ژوزف لویی لاگرانژ
همانی ( برای روابط متجانس (هم ارز) )۱۸۰۱ (اولین ظهور در چاپ، استفاده شده در نوشته‌های شخصی گاوس قبل از این تاریخ)کارل فریدریش گاوس
[x]
 
جزء صحیح۱۸۰۸
حاصل ضرب۱۸۱۲
!
فاکتوریل۱۸۰۸کریستین کرامپ

شمول مجموعه (زیرمجموعه و فرامجموعه)۱۸۱۷جوزف گرگون
۱۸۹۰ارنست شرودر
|…|
قدر مطلق۱۸۴۱کارل وایراشتراوس
دترمینان ماتریس

آرتور کایلی

‖…‖
نمایش ماتریس۱۸۴۳
نابلا (برای دیفرانسیل برداری)۱۷۴۶ (سابقاً به عنوان عملگری چند منظوره توسط همیلتون استفاده می‌شده‌است)ویلیام رووان همیلتون


اشتراک و اجتماع۱۸۸۸جوزپ په په آنو
عضویت۱۸۹۴
سور وجودی۱۸۹۷
اِلف ( برای عدد اصلی (cardinal number)مجموعه‌های نامحدود )۱۸۹۳گیورگ کانتور
{…}
کمانک (برای نمایش مجموعه)۱۸۹۵
N دو خطی (برای مجموعهٔ اعداد طبیعی)جوزپ په په آنو
·
نقطه ( برای ضرب داخلی)۱۹۰۲جوسایا ویلارد گیبز؟
×
ضرب (برای ضرب خارجی)
یای منطقی (OR منطقی)۱۹۰۶برتراند راسل
(…)
نمایش ماتریس۱۹۰۹جرارد کووالسکی
[…]
 
۱۹۱۳کاتبرت ادموند کولییس
انتگرال بسته۱۹۱۷آرنولد سامرفلد
Z دوخطی (برای مجموعه اعداد صحیح)۱۹۳۰ادموند لاندایو
دههٔ ۱۹۳۰گروه نیکلا بورباکی
Q دو خطی (برای مجموعه اعداد گویا)
سور عمومی۱۹۳۵جرارد گنزِن
مجموعهٔ تهی۱۹۳۹آندره ویِل / نیکلا بورباکی
C دو خطی (برای مجموعه اعداد مختلط)ناتان جاکوبسون
پیکان (فلش) (برای نمایش تابع)۱۹۳۶ (برای تفکیک اشکال عناصر خاص)کویستین اُر
۱۹۴۰ (به شکل فعلی f: X → Y)ویلتورد هورویز
x
 
'جزء صحیح۱۹۶۲کِنِث ایی اورسون
انتهای اثباتنامعلومپاول هالموس


منبع: ویکی پدیا

آموزش کامل Telnet

در اصل پروتکلی است که برای login و استفاده از یک کامپیوتر دیگر به کار می رود. روش اجرای Telnet در لینوکس یا انواع دیگر Unix و نیز ویندوز 2000 تا حد خیلی زیادی شبیه چیزی است که ما گفتیم. برای آشنایی بیشتر با telnet و گرفتن جواب دقیقتر سوالات بالا روی مـــن کلیک کنید که به یک میزبان واقعی Telnet شما را متصل می کند که می توانید به رایگان عضو شوید و از خدمات آن استفاده کنید.   ادامه مطلب ...

با ترفندهای گوگل آشنا شوید

اگر چند سال پیش می خواستید درباره موضوعی تحقیق و جست و جو کنید، راحت ترین کار ممکن رفتن به یک کتابخانه عمومی، پرداخت حق عضویت، پیدا کردن کتاب های مورد نظر و بعد یادداشت برداری از اطلاعات مورد نیاز بود. با پیشرفت گوگل و حضور رایانه در بیشتر خانه ها، این روند تغییر کرد و حالا اگر سوالی در هر زمنیه ای برایتان به وجود بیاید کافی است گوگل را بار کنید و سوالتان را در کادر جست و جو بنویسید تا با دریایی از اطلاعات مواجه شوید.  

ادامه مطلب ...

باتری روی مادربورد به چه دردی میخورد؟

از بنیادی ترین سوالات تمام کسانی که حداقل یک بار مادربورد رایانه ها را از نزدیک دیده باشند آن است که باتری دایره ای شکل کوچکی که روی آن قرار گرفته به چه دردی می خورد؟ آیا این باتری مانند باتری های ماشین وظیفه آغاز فرآیند استارت زدن را به عهده دارد و در نتیجه باید دنبال دینام و دلکو هم بگردیم؟ یا اینکه وظیفه دیگری مانند روشن نگه داشتن چراغ ها را به آن سپرده اند؟ شاید هم یک جایی از مادربورد یک ساعت کوچک LED قرار دارد که زمان روشن بودن سیستم را نشان می دهد و باید دنبال آن گشت؟ به هر حال می توان با اطمینان گفت بیشتر از 90 درصد افرادی که اولین بار این باتری را دیده اند سوالاتی مانند موارد بالا به ذهنشان رسیده. اما واقعا این باتری کوچک که به خاطر اندازه اش به نظر می رسد خودش را هم به زور فعال نگه دارد در یک مادربورد که به منبع تغذیه متصل است به چه کار می آید؟ برای آگاهی از این نکته در ادامه با ما همراه باشید.  ادامه مطلب ...

۱۴ کاری که هر کاربر گلکسی نوت 5 باید انجام دهد

در صورتی که شما نیز قصد خرید یک دستگاه گلکسی نوت 5 سامسونگ را دارید مدنظر داشته باشید که برنامه‌ریزی شما به خرید یکی از قدرتمندترین دستگاه‌های هوشمند الکترونیکی موجود در بازار ختم خواهد شد.

با این وجود نکاتی وجود دارند که به منظور استفاده هرچه بهتر و بیشتر از دستگاه خود باید مدنظر قراردهید. در ادامه تعدادی از این نکات را باهم مرور خواهیم کرد.  ادامه مطلب ...

10ویژگی‌ای که گوگل هنگام استخدام متقاضیان به دنبال آن است

هر سال بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون نفر برای استخدام در شرکت گوگل اقدام می‌کنند، اما تنها ۴ هزار نفر استخدام می‌شوند. رمز این ۴ هزار متقاضی کار که موفق می‌شوند در یکی از بزرگ‌ترین کشورهای دنیا استخدام شوند چیست؟ چند ماه پیش در مقاله‌ای در وبلاگ درسنامه به برخی از مهارت‌هایی اشاره کردیم که به گرفتن کار در گوگل با حقوق ۱۰۰ هزار دلار در سال کمک می‌کند.  
ادامه مطلب ...

دوره مجازی کارشناسی ارشد شبکه‌های کامپیوتری

تعریف و هدف :

 دوره مجازی کارشناسی ارشد شبکه‌های کامپیوتری یکی از دوره‌های آموزش عالی در زمینه فنی و مهندسی است که هدف آن تربیت متخصصینی در زمینه سیستم‌های انتقال اطلاعات توزیع شده و شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. از آنجایی که دارا بودن دانش تحلیل، طراحی،  مدیریت و مباحث امنیتی شبکه‌های کامپیوتری مورد نیاز اکثر کارشناسان بخش‌های طراحی و مهندسی، نگهداری و بهره‌برداری، نظارت و تحویل، و کنترل کیفیت شرکت‌های مخابراتی و بخش فنآوری اطلاعات اکثر شرکت‌های دولتی و خصوصی دیگر می‌باشد، دانشکده مهندسی کامپیوتر و فنآوری اطلاعات، دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای پاسخ به نیاز آموزشی این گروه از کارشناسان که عموماً به دلیل شاغل بودن قادر به حضور در دوره‌های عادی نمی‌باشند، دوره کارشناسی ارشد شبکه‌های کامپیوتری را به صورت دوره مجازی نیز ارائه می‌کند.

هدف از این دوره تربیت افرادی است که در زمینه مطالعه، طراحی، ساخت، راه‌اندازی و نگهداری سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شبکه های کامپیوتری و همچنین جمع‌آوری، سازمان‌دهی، طبقه‌بندی، استفاده و انتقال اطلاعات و مدیریت فرآیند آنها تبحر لازم را داشته باشند.

ضرورت واهمیت رشته :

     در اجرای اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از جمله بند "ب" اصول 2 و 12 اصل سوم، و ایجاد شرایط تحقق بند 4 همین اصول و نیز اجرای اصل 30 و بند 7 اصل 43 و ایجاد شرایط تحقق بندهای 8 و 1 این اصل و اصول دیگر و نظر به حجم عظیم اطلاعات از طرفی و نقش بلا‌انکار آن در کیفیت مدیریت و اداره امور و همچنین نقش ابزاری تکنولوژی کامپیوتر در کیفیت جمع‌آوری و سازمان‌دهی اطلاعات از طرفی و نقش امکانات اینترنت در نشر و انتقال سریع آن، پس از بررسی و مطالعه مباحث فنون کامپیوتر و شبکه‌های اطلاعاتی و مدیریت، دوره کارشناسی ارشد "فنّاوری اطلاعات" با گرایش «شبکه های کامپیوتری» تدوین می‌گردد.

قابلیتها ، نقش و توانائیهای دانش آموختگان رشته :

  دانش آموختگان این رشته قادر خواهند بود بعنوان کارشناس ارشد راه‌حل‌هایی کاربردی در زمینة مدیریت، تهیه، بهینه‌سازی، بهبود و بسترسازی شبکه های کامپیوتری ارائه دهند. آنها قادرند با توجه به آموخته‌های خود با رعایت تمامی جوانب علمی، فنی و با توجه به نیازهای جوامع راه حل های بهینه را انتخاب کرده، آنها را به نتیجه برسانند.

 طول دوره و شکل نظام:

برنامه درسی دوره برای 4 نیمسال طرح‌ریزی شده است و طول آن حداکثر 3 سال می‌باشد (طبق مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و طول هر ترم 16 هفته آموزشی کامل، مدت هر واحد درس نظری 16 ساعت، و برای دروس عملی و آزمایشگاهی و کارگاهی 48 ساعت می‌باشد.

 تعداد واحدهای  درسی:

تعداد واحدهای درسی این دوره علاوه بر دروس جبرانی برابر 32 واحد بصورت زیر است.

1- دروس گروه 1 حداقل     12   واحد

2- دروس از مابقی گروه 1 و گروه2  حداکثر    15   واحد

3- روش تحقیق و سمینار    2     واحد

4- پروژه                         3     واحد

جمع کل واحدها               32    واحد

 

تعداد دروس:

برنامة دوره کارشناسی‌ارشد فناوری‌اطلاعات در این گرایش شامل 24 واحد درسی از دروس گروه 1 و گروه 2، 2 واحد سمینار و 6 واحد پروژه است. دانشجویان می بایست مابه التفاوت دروس گرفته شده از گروه 1 نسبت به کل دروس مورد نیاز برای دوره کارشناسی ارشد (24 واحد) را از دروس گروه 2 اخذ نمایند. همچنین لازم است دانشجویان دروس جبرانی تعیین شده را گذرانده باشند.

6-1- دروس گروه 1

دروس گروه 1 به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که مبانی و اصول لازم برای این گرایش را پوشش دهند و اخذ آنها نسبت به دروس گروه 2 دارای اولویت است. این دروس همه 3 واحدی بوده و در جدول ضمیمه معرفی شده‌اند. اخذ حداقل 4 درس از این دروس اجباری است.

6-2- دروس گروه 2

دروس گروه 2، امکاناتی را برای فعالیت تخصصی و تمرکز بیشتر دانشجو در یک زمینة خاص فراهم می‌آورند. این دروس نیز همگی 3 واحدی می‌باشند و در جدول ضمیمه معرفی شده‌اند.

6-3- روش تحقیق و سمینار

گذراندن درس سمینار برای دانشجویان دوره اجباری است. در این درس دانشجو با انتخاب یک موضوع و یک استاد مشاور پیرامون موضوع خاصی مطالعه و تحقیق بعمل می‌آورد. این تحقیق بایستی شامل سابقه کار، وضعیت تا زمان حاضر و روالهای آتی پیش‌بینی شده دربارة موضوع باشد. نتیجة تحقیق دانشجو در این درس بایستی بصورت یک ارائه شفاهی و یک گزارش کتبی ارائه شود.

6-4- پروژه تحقیق (پایان نامه)

در این دوره هر دانشجو با انجام یک پایان نامة ‌3 واحدی در مورد مسألة خاصی به تحقیق می‌پردازد. موضوع پایان‌نامه الزاماً بایستی در یکی از زمینه‌های مرتبط باشد و زمینة‌ عملی لازم برای انجام آن با دروس اخذ شده توسط دانشجو در این دوره فراهم شده باشد. نحوة‌ تصویب موضوع پایان‌نامه و ارزیابی و دفاع آن مطابق آئین‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی می‌باشد.

 

دروس گروه 1

شمار درس

عناوین درس

تعداد واحد

1

شبکه های کامپیوتری پیشرفته

3

2

مدیریت شبکه های کامپیوتری و مخابراتی

3

3

امنیت شبکه

3

4

ارزیابی کارایی شبکه های کامپیوتری

3

5

سیستم های توزیعی

3

6

شبکه های سیار و بی سیم

3

7

طراحی شبکه های کامپیوتری

3

8

روش تحقیق و سمینار

2

9

پایان نامه

3

   

 دروس گروه 2

شماره درس

عناوین دروس

تعداد واحد

1

شبکه های کامپیوتری سرعت بالا

3

2

شبکه های چندرسانه ای

3

3

شبکه های ذخیره ساز

3

4

پردازنده های شبکه ای

3

5

سیستم های کامپیوتری امن

3

6

محاسبات توری

3

7

سیستم های عامل پیشرفته

3

8

مباحث ویژه

3

9

مباحث پیشرفته در شبکه های کامپیوتری

3

10

یک درس از سایر گرایش های دانشکده

3

11

یک درس از گرایش معماری کامپیوتر

3

 

5 وب سایت که نگاه ما به جهان را تغییر می دهند

اینترنت این امکان را فراهم کرده است تا هر چیزی درباره جهان را فرا بگیریم، با مردم نقاط مختلف در ارتباط باشیم و یا اطلاعات جدید درباره مکانی که در آن زندگی می کنیم را کسب کنیم. در اینترنت می توانید روش هایی جدید برای مقایسه کشور خود با دیگر کشورهای جهان پیدا کنید یا داشته های کشور خود را با دیگران مقایسه کنید. به طور کلی، مردم در حال حاضر از چگونگی کارکرد جهانی که در آن زندگی می کنند، آگاه‌تر هستند. در ادامه پنج وب سایت را معرفی می کنیم که می توانند اطلاعات شما را درباره جهان بیش از پیش و به روشی سرگرم کننده افزایش دهند.   ادامه مطلب ...

با زیباترین بیابان‌های دنیا آشنا شوید

در فیلم Theeb شاهد صحنه‌هایی هستیم که در بیان‌های اطراف وادی روم در اردن فیلم‌برداری شده‌اند و در آن از افراد بادیه‌نشین به عنوان بازیگران و نفرات حاضر در فیلم بهره گرفته شده تا نگاهی به منطقه‌ای داشته باشیم که برای مدت 12 هزار سال در آن افرادی سکونت داشته‌اند. در این فیلم داستان پسر جوانی بازگو می‌شود که در سال 1916 یک افسر بریتانیایی را در این بیابان همراهی می‌کرده است. برج‌های حفاظت‌شده و دره‌ها همگی در فیلم به چشم می‌آیند تا به نوعی بازدیدکنندگان نیز به دیدن این منطقه ترغیب شوند.  ادامه مطلب ...

سحرخیزان دنیای تکنولوژی

اگر می‌خواهید موفق باشید، باید کمی زودتر از رختخواب بیرون بیایید. سحرخیز بودن ویژگی اغلب مدیران موفق دنیای تکنولوژی هم هست. در جدیدترین تحقیق انجام شده توسط «جیم سیترین» در یاهو فاینانس این مدیران شناسایی و معرفی شده‌اند.
 این تحقیق نشان می‌دهد که مدیران سحرخیر دنیای تکنولوژی عادات مربوط به انجام کارهایشان را در صبح زود به شرکت‌هایشان هم منتقل کرده‌اند.
در واقع اغلب مدیران تکنولوژی کم خواب هستند، اما بعضی از آنها تنها هنگام معرفی محصولاتشان از خواب بیدار می‌شوند! در اینجا با دوازده مدیر سحرخیر دنیای تکنولوژی آشنا می‌شویم که دوست دارند قبل از شروع کاری‌شان ایمیل‌هایشان را چک کنند، ورزش و مدیتیشن کنند:  ادامه مطلب ...

گران‌ترین و مجلل‌ترین جزایر شخصی جهان

گذراندن تعطیلات یا ماه عسل در گران‌ترین جزایر شخصی جهان تجربه‌ای خاص و به یاد ماندنی خواهد بود که تنها نصیب شمار بسیار اندکی از افراد جهان می‌شود.
زندگی در این جزایر حتی اگر برای چند روز کوتاه باشد آنقدر شیرین و به یادماندنی خواهد بود که هر لحظه آن به اندازه چند سال در ذهن باقی خواهد ماند.
در این گزارش به بررسی 8 جزیره شخصی گران قیمتی پرداخته شده که از شرق تا غرب گسترده شده و مالکان آنها با صرف هزینه‌های میلیون دلاری، جزایر شخصی‌شان را همواره به روز و دیدنی نگاه می‌دارند.  ادامه مطلب ...

چگونگی اجرای آزمون «Open book»

هم‌زمان با فصل آزمون‌ها و برگزاری کنکور دانشگاه‌ها، بجاست تا درباره یکی از انواع چگونگی اجرای آزمون‌ها که در کشور ما کمتر به آن پرداخته می‌شود، یعنی «اجرای آزمون جزوه باز» یا «استفاده مجاز از مدارک» صحبتی به میان‌ آید.
  ادامه مطلب ...

مصاحبه با 2 برادر دوقلو که دیجی کالا را راه‌اندازی کردند

مدیریت شرکت فروش آنلاین دیجی‌کالا به بررسی شکل‌گیری کسب و کار اینترنتی این دو برادر دوقلوی موفق و چگونگی تبدیل شدن دیجی‌کالا به شرکتی بزرگ با حدود ۴۵۰ کارمند پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
  ادامه مطلب ...

خصوصیات یک ذهن قدرتمند

آدم ها همانطور که در بدو تولد از نظر فیزیکی ضعیف به دنیا می آیند در ابتدای زندگی از قدرت روحی و روانی مستحکمی نیز برخوردار نیستند. قدرت های فوق در طول زندگی قابل دستیابی و پرورش است. بسیاری از افراد گام های جدی برای تربیت بدنی خود بر می دارند و به همان نسبت نیز افرادی هستند که به اشکال مختلف یاد می گیرند به تربیت روانی و روحی خود توجه کنند.

اجازه دهید اشاره ای داشته باشیم به ۸ شیوه رفتاری که افراد با قدرت روحی و روانی، در زندگی خود به کار می برند:

  ادامه مطلب ...