اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

درس باز آنلاین بزرگ



upright=۱٫۳

دوره آزاد انبوه برخط (به انگلیسیMassive Open Online Course) یا موک (به انگلیسیMOOC) دوره آنلاینی است که از طریق وب به طور آزاد به  شرکت‌کنندگانی نامحدود ارائه می‌شود. این دوره‌ها معمولاً مشابه دوره‌های دانشگاهی هستند. اغلب آنها زمان شروع و پایان مشخصی دارند. موک‌ها علاوه بر محتوای رایج درسی نظیر ویدئوها، متون و مجموعه مسایل، فضای تعاملی به وجود می‌آورند که دانش آموزان، استادان و دستیار آموزشی در آن شرکت کنند. این دوره‌ها توانستند گروه‌های مختلفی از مردم را از بسیاری از کشورهای جهان به خود جذب کنند. دوره‌های با کیفیت که به وسیلۀ اساتید بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا تدریس می‌شد، گام مهمی را برای استفاده از فرصت‌های برابر آموزشی برداشت. تنها پیش‌نیاز شرکت در بسیاری از این دوره‌ها تنها یک دستگاه کامپیوتر و یک خط اینترنت است.[۱]

اغلب موکها در اوایل تأکید بر ویژگی‌های دسترسی آزاد داشتند. مانند صدور مجوز آزاد استفاده از محتوا، ساختار و اهداف یادگیری استفاده می‌کردند تا مروج استفاده مجدد و مونتاژ و تدوین بر اساس منابع موجود باشند. بعدها موکها شروع به استفاده از مجوزهای بسته در مورد مطالب درسی کردند در حالی که دسترسی آزاد برای افراد یادگیرنده حفظ شد.[۲][۳][۴]

بیشترین تولیدکنندگان موک دانشگاه های آمریکا ، کانادا ، استرالیا و دانشگاه های اروپا هستند. ایجاد موکها به مرزهای کشورهای پیشرفته محدود نشد و تدریجاً در هند، مالزی و ایران هم ایجاد  شدند.

ویدئوهای بیرونی
دیوکورمیر دربارهٔ موک ها[۶]
 What is a MOOC?
 
 در یوتیوب, ۲۰۱۰
 Success in a MOOC
 
 در یوتیوب, ۲۰۱۰

 Knowledge in a MOOC

 
 دریوتیوب, 2010

From the New York Times
 Welcome to the Brave New World of MOOCs
 
 در یوتیوب, ۲۰۱۳

پیشینه تاریخی

" style="position: relative; margin: 0px auto; width: 220px;">پرونده:What is a MOOC.ogv
What is a MOOC?, December ۲۰۱۰

این دوره‌ها از پاییز 2011 شروع شدند. در آن سال آقایان پیتر نورویگ و سباستین تران دو استاد دانشگاه استنفورد دوره‌ای را با عنوان مقدمات هوش مصنوعیبرگزار کردند که توانست 160 هزار دانشجو را به خود جذب کند. بعد از این تجربه موفق نورویگ و تران شرکت Udacityy را تأسیس کردند. آقای آندرو اینگ که در همان زمان دورۀ موفق یادگیری ماشینی را برگزار کرده بود به همراه خانم دافنی کولر، هر دو از دانشگاه استنفورد کورسرا را تأسیس کردند. در مارس  2012دانشگاه ام آی تی ، MITx را تأسیس کرد و در بهار همان سال دانشگاه هاروارد به این جمع پیوست و شرکت به Edxx تغییر نام داد. به این ترتیب شکل جدیدی از آموزش غیررسمی شروع به‌کار کرد و سال 2012 از نظر نیویورک تایمز سال موک لقب گرفت.

مقدمه

امروزه که ما در جامعه اطلاعاتی قرار گرفته ایم برای سازگار شدن با تغییرات جامعه نیاز به به روز کردن اطلاعات خود داریم. با رشد سریع و چشمگیر تکنولوژی های فناوری اطلاعات ما نیازمند آگاهی از استفاده از تمام این فناوری ها هستیم. اینترنت یکی از درگاه های آموزشی می باشد که بسیاری از جنبه های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است از جمله آموزش و یادگیری را متحول کرده است. در تمامی زمینه ها می توان به هر شکل و به هر فرمتی (متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی و ...) آموزش های رایگان را در اینترنت یافت.

شیوه های آموزشی رایج در اینترنت

روش های اموزشی در اینترنت بسیار متنوع است:

فیلم های آموزشی:

آموزش ایمیلی:

موک چیست؟

واژه موک (MOOC) مخفف لاتین massive open online course است و در فارسی معنای تحت‌الفظی درس باز آنلاین بزرگ معنی کرده اند. در زبان فارسی به آموزش آنلاین فراگیر ترجمه شده است. برای استفاده تمام افراد جامعه است به شرط وصل شدن به اینترنت می توانند کلاس های مورد علاقه خود را شرکت کنند. محدودیت زمانی برای ثبت نام وجود ندارد. دوزه زمانی مشخصی برا آموزش ها در نظر گرفته شده است. هر دوره موک بین 12 تا 18 هفته طول می کشد. افراد امکان استفاده از اساتید بهترین دانشگاه ها را دارند.

موک ها رایگان هستند ولی می توانند قابلیت سودمندی نیز داشته باشند. بزرگترین شبکه آمریکایی موک 

 
 میزبان دوره ها از 100 دانشگاه سراسر دنیا است.

ویژگی های موک

  1. دسترس پذیری آزاد: افراد نیازی به ثبت نام در مدرسه و موسسه خاصی ندارند و نیازی به پرداخت هزینه هم نیست.
  2. مقیاس پذیزی: به علت گشتردی موک می تواند تعداد نامحدودی از یادگیرندگان را در بر گیرد در صورتی که د دوره های سنتی تعداد محدود داشن آموز و معلم تعریف می‌شد.

فناوری های مورد استفاده در موک

  • گوگل درایو
  • دراپ باکس
  • یوتیوب
  • وردپرس
  • توییتر

فناوری های رایگان برای ساختن موک:

saylor foundation

google course builder

peer-to-peer university (p2pu)

ALISON

udemy

مخاطبان موک]

  • افراد در همه سطح علمی و زندگی
  • به روز کردن اطلاعات و مهارت ها
  • تعییر مسیر کاری
  • بازنشستگان

مزایای موک

  • ویدئوهای ثبت شده توسط اساتید به همراه اسلاید های پاور پوینت درس
  • یادگیری داوطلبانه و اجتماعی
  • آموزش برای همه از سراسر دنیا بدون توجه به محدودیت های مکانی و زمانی و مالی و امکان درس خواندن با دانشجویان از سراسر دنیا
  • معروف شدن موسسات آموزشی و اساتید
  • افزایش آمار ثبت نام در دوره‌های حضوری
  • افزایش فروش کتاب های اساتید و خواندن کتابها

معایب موک

  • آمار بالای ترک تحصیل
  • نداشتن ارتباط رو در رو با اساتید
  • مسائل حق مؤلف
  • اختلاف زمانی در بین کشورها

نحوه ثبت نام در موک

ثبت نام از طریق ایمیل و یک رمز می باشد.

نقش موک در در ایجاد داده‌های آموزشی

موکها امکان آموزش به تعداد زیادی از دانشجویان را فراهم آوردند. از این طریق دسترسی به داده‌های تعداد زیادی از دانشجویان ممکن شد. از ویژگی‌هایی مثل سن، جنسیت و ملیت گرفته تا رفتاری که در محیط برخط از خود نشان می‌دهند. این که چه صفحاتی را می‌خوانند، چه ویدئوهایی را می‌بینند، آیا آزمون‌های مربوط به درس را انجام می‌دهند؟ دوره را تا چه هفته‌ای به‌طور مرتب دنبال  می‌کنند؟ آیا در بحث‌ها مشارکت دارند؟ به این ترتیب دسترسی به داده‌هایی ایجاد شد که قبل از دوران آموزش برخط این داده‌ها به این شکل وجود نداشت. علاوه‌بر این، این داده‌ها در ابعاد کلان با حجم بالا و سرعت ایجاد بالا فراهم شد.

به این ترتیب بستری برای پژوهش در آموزش الکترونیکی شکل گرفت که تا پیش از این در این ابعاد وجود نداشت. این بستر پژوهشی می‌تواند هم به بهبود کیفیت آموزش غیر رسمی و هم به بهبود  کیفیت آموزش رسمی کمک کند. بسیاری از دوره‌های آموزشی رسمی دانشگاهی اکنون به شیوۀ ترکیبی ارائه می‌شوند و امکان یادگیری ترکیبی را فراهم می‌آورند. به این ترتیب که در طراحی این دوره‌ها سعی می‌شود از مزایای کلاس‌های حضوری و آموزش الکترونیکی به‌صورت توأمان استفاده شود. به این ترتیب تحلیل داده‌های موکها می‌تواند برنامۀ درسی دانشگاه‌ها را نیز بهبود دهد.

امکان دیگری که موکها هم در پیشرفت آن نقش داشته‌اند تشکیل کلاس معکوس است.

جستارهای وابسته


منبع :  ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

اکسچنج سرور چیست؟

اکسچنج سرور یا Exchange Server یکی از سری محصولات محبوب و معروف از سرورهای مایکروسافت هست که در شبکه های بزرگ استفاده میشه و  همونجور که از اسمش پیداست قسمت سرور قضیه هست و طبیعتا برای اتصال و استفاده از اون باید از یک قسمت دیگه به عنوان کلاینت استفاده کرد . کاربرد اصلی این محصول در اصل استفاده به عنوان یک ایمیل سرور یا همون پست الکترونیک هست ، سرویس پست الکترونیک یا سرویس دهنده ایمیل در واقع یک نرم افزار کاربردی هست که ایمیل ها را از سرویس گیرنده های ایمیل ( Client) و یا سرورهای پست الکترونیک (Mail Server) دیگر دریافت کرده و بعد آنها را به دست گیرندگان می رسونه. این سرور پست الکترونیک معمولا شامل فضای ذخیره سازی پیام ها ، مجموعه ای از قوانین قابل تعریف ، لیستی از کاربران و مجموعه ای از ماژول های ارتباطی می باشد.   ادامه مطلب ...

انواع سرورهای شبکه

در تعریف متداول می توان گفت سرورها کامپیوترهایی هستند که به کامپیوترها و سیستم های شبکه داخلی یک سازمان یا کاربران عمومی اینترنت، خدمات ارایه میدهند.

در تئوری به سیستم یا برنامه ای که اطلاعات و منابع خود را با چند سیستم یا برنامه دیگر به اشتراک بگذارد سرور گفته می شود. (انواع نرم افزار و سخت افزار و سیستم عامل های سرور) 

ادامه مطلب ...

آموزش سوکت پروگرمینگ

مقدمه:

برای کسب توانایی در ساخت برنامه هایی که بتوانند تحت شبکه و استاندارد های موجود برای ساخت شبکه کارکنند نیاز است اطلاعات مقدماتی در مورد شبکه های کامپیوتری کسب کنید در این بخش ما به معرفی کوتاه و مقدماتی در مورد شبکه می پردازیم تا ذهن خوانندگان عزیز تا حدودی به بحث نزدیکتر شود و توانایی درک مطالب گقته شده را در قسمت های بعدی داشته باشند. 

ادامه مطلب ...

ترفندهای ضدشناسایی بدافزار ماکرویی


ترفندهای ضدشناسایی بدافزار ماکرویی

 شرکت امنیتی McAfee از انتشار گونه جدیدی از بدافزارهای ماکرویی خبر داده که از روش های جدیدی برای جلوگیری از اجرا شدن در آزمایشگاه های شرکت های ضدبدافزار استفاده می کند. 

ادامه مطلب ...