اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

نیروی ضربت مهندسی اینترنت (Internet Engineering Task Force)

  

 

Internet Engineering Task Force


نیروی ضربت مهندسی اینترنت را می توان اصلی ترین نیروی فنی در اینترنت به حساب آورد که کارش تهیهاستانداردهاست که خودش چندین کارگروه دارد و موصوعات تائید شده اش به تائید انجمن اینترنت می رسد.

IETF یک انجمن بزرگ بین المللی است. این انجمن بصورت استاندارهای باز عمل میکند. به همین دلیل بسیاری از طراحان، متصدیان، فروشندگان و محققین و ... در سیر تکاملی معاری اینترنت ازعملکرد شفاف و واضح این انجمن بهره برده اند. عملکرد واقعی و تکنیکی IETF برمبنای کار گروهی است. که در بخشهای مختلفی نظیر مسیریابی (Routing)، حمل (Transport) امنیت شبکه (Network Security) و ... سازماندهی شده است. ارتباط این گروه ها از طریقMailing List  میباشد. همچنین IETF سالانه سه اجلاس مهم برگزار میکند.

هر گروه کاری به یک ناحیه (Area ) تقسیم بندی میشوند که هر ناحیه توسط اشخاصی به نام مدیر ناحیه (Area Director) مدیریت میشوند. مدیران ناحیه عضو گروهی به نام IESG میباشند. به این اعضاء گروه رهبری مهندسی اینترنت (Internet Engineering Steering Group ) گویند.

اگر در کار این گروه سهواً اشتباه نظری صورت گیرد و یا اساساً شکلی در نظریات این گروه بوجود آید گروهی به نام هیئت مدیره معماری اینترنت IAB (Internet Architecture Board) بر کار آنها نظارت میکنند.

همچنین اگر شخص یا اشخاصی نسبت به اشتباه گروه IESG شکایت داشته باشند IAB موظف است به شکایات مطرح شده رسیدگی و همچنین برای اشکال بوجود آمده حکم صادر کند. صدور امتیاز برای IESG و IAB توسط ISOC(Internet Society) انجام میپذیرد.

مدیر کل نواحی بعنوان مدیر IESG مشغول خدمت میباشد و این شخص از لحاظ سمت یکی از اعضاء IAB نیز میباشد. مرکز هماهنگی جهت انتساب مقادیر منحصر به فرد برای پروتکلهای اینترنتی ( مثل IP Address) مؤسسه IANA(Internet Assign Numbering Authority) میباشد. این مؤسسه نیز از ISOC مجوز اخذ میکند. و بعنوان یک ناظر و هماهنگ کننده در خصوص استفاده از پارامترهای پروتکلهای اینترنتی عمل میکند.

یکی از مهمترین وظایف IANA سرویس های آدرس دهی IP میباشد. در حال حاظر پروتکل اینترنت (Internet Protocol ) در خصوص آدرس دهی دو استاندارد را پشتیبانی میکند :

1-       آدرس دهی IP نگارس 4

2-       آدرس دهی IP نگارش 6

نگارش 4 آدرس دهی در یکم ژانویه سال 1983 گسترش یافت و هم اکنون در سطح وسیعی مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع آدرس دهی از مکانیزم 32 بیتی استفاده میکند. توسعه آدرس دهی نگارش 6 در سال 1999 صورت پذیرفت این نوع آدرس دهی از ساختار 128 بیتی استفاده میکند. در هر دو شیوه آدرس دهی ، کاربران آدرس خود را از مرکزی به نام ISP(Internet Server Provider) اخذ میکنند. از طرف دیگر ISP ها آدرسهایشان توسط LIP(Local Internet Registry) و یا NIR(National Internet Registry) تامین میکنند. در سطح بالا ترآدرس توسط RIR(Regional Internet Registry) صورت میپذیرد.که در واقع مراکز انتساب آدرس به شکل منطقه ای است . مؤسسه IANA چهار منطقه اصلی در جغرافیای جهان بوجود آورده است. که هر یک موظف به ارائه سرویس آدرس دهی در حوزه خودشان میباشند. این چهار منطقه عبارتند از :

1-       APNIC( Asian Pacific Network Information Center)که شامل کل آسیا و همچنین اقیانوس آرام میباشد.

2-       ARIN(American Registry for Internet Network) شامل آمریکا و صحرای آفریقا

3-       LACNIC( Regional Latin – American Caribbean IP Address Registry) آمریکای لاتین و بعضی جزایر کارابین

4-       RIPE NCC( Roseau IP Europeans) اروپا، خاور میانه ، آمریکای مرکزی و کشورهای آفریقایی بالای خط استوا


گروههای فعال کاری IETF


انجمن IETF در هشت حوزه کاری فعالیت داد. که به ترتیب الفبا این حوزه ها عبارتند از :

1-                ناحیه کاربردی (Application Area)

2-                ناحیه عمومی (General Area)

3-                ناحیه اینترنت (Internet Area)

4-                ناحیه عملیات و مدیریت (Operation and Management Area)

5-                ناحیه مسیر یابی (Routing Area)

6-                ناحیه امنیتی (Security Area)

7-                ناحیه زیر آی پی (Sub-IP Area)

8-                ناحیه حمل (Transport Area)



Site Map سایت IETF شامل 8 لینک زیر می باشد:

RFC Pages

در این قسمت جستجو و مشاهده مستندات RFC امکانپذیر است.

Meetings

در قسمت Meetings برنامه مجمع عمومی IETF قرار گرفته است که در طول سال سه مرتبه برگزار می شود و هر دوره آن 5 روز به طول می انجامد. همواره تاریخ مجمع بعدی در این قسمت نمایش داده می شود.

Working Groups

در این قسمت اطلاعات مربوط به گروه های کاری هشتگانه که پیش از این به آنها اشاره شد لیست شده اند و تقسیم بندی های جزئی هریک از این گروه ها نیز مشخص شده است.

Internet-Drafts

پیشنویس های اینترنت اسناد کاری IETF، حوزه کاری و کارگروها های آن است. همانطور که در سایت IETF عنوان شده، ممکن است گروه های دیگری نیز اسنادی با نام مشابه را تهیه و توزیع نمایند.

Overview

در این بخش سازمان IETF بطور مختصر معرفی شده است.

The Internet Standards Process

این صفحه مربوط به فرآیند استانداردسازی اینترنت می باشد. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می توانید در RFC شماره 2026 مطالعه نمایید.

73 meeting logistics

این بخش مربوط به آخرین همایش IETF می باشد که از 16 تا 21 نوامبر 2008 در مینیاپولیس آمریکا برگزار شده است. دستور جلسات و اطلاعات کلی همایش، از جمله مواردی هستند که در این صفحه یافت می شوند.

Web Tools

در این بخش ابزار های تحت وب IETF قرار گرفته این که به دو قسمت تقسیم می شوند:

1-      ابزار های اجتماعی IETF

2-      ابزار های مدیریتی IETF

توضیح مربوط به هریک از این ابزار ها در صفحه Web Tools آمده است.

 

 

در صفحه اول IETF علاوه بر لینک هایی که در Site Map به آنها اشاره شد، لینک های دیگری به Mailing Listهای IETF، دبیرخانه سازمان، شرح اقدامات و مذاکرات، فعالیت های IESG و همچنین سایتهای مرتبط نظیر IASA, IAB, RFC-Editor, IANA, IRTF, IETF Trust و ISOC آمده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.