اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

انواع نسل های تلفن همراه (موبایل)

  

انواع نسل های تلفن همراه: روزی که یکی از مدیران شرکت معروف موتورولا اولین تلفن همراه را بدست گرفت و در خیابان به شرکت رقیب خودش زنگ زد. هیچ وقت فکر نمی کرد که روزی تلفن همراه اینگونه با زندگی بشر عجین شود. امروزه تلفن همراه دیگر جزء لاینفک زندگی بشر است هر روز به امکانات آن افزوده می شود.  اگر روزی تلفن همراه تان در منزل جا بگذارید باید حتماً به منزل برگشته و آنرا بردارید چرا که در طول روز احساس استرس و نیاز به آنرا احساس می کنید.
یکی از کلماتی که امروزه زیاد در ارتباط با تلفن همراه زیاد شنیده می شود کلمه نسل اول، دوم و یا سوم همراه است و با توجه به این که بزودی نسل سوم آن در ایران راه اندازی می شود در این مقاله به توضیح مختصر انواع نسل های تلفن همراه یا موبایل پرداخته می شود.

نسل اول تلفن همراه (۱G) (مویایل): این تکنولوژی در دهه ۱۹۸۰ بوجود آمد و در حال حاضر در هیچ کشوری استفاده نمی شود. انتقال صدا در نسل اول بصورت آنالوگ انتقال صورت انجام می گرفت. ظرفیت و سرویس محدود، کیفیت پایین و تجهیزات گران و … از مشخصات آنست. (۱G= First Generation یا همان نسل اول است). این نسل مثل سایر نسل های بعدی خود پروتکل های متفاوتی دارند که مثل: NMT، AMPS/TACS/ETACS، Hicap، CDPD، Mobitex و DataTac .

نسل دوم تلفن همراه (۲G): انتقال صوت بصورت دیجیتال انجام می گیرد. GSM یکی از سیستم های استاندارد آن است. همه عیبت های نسل اول تلفن همراه را بر طرف می کند. نسل دوم موبایل در بسیاری از کشورها متروک شده است. (۲G=Second Generation همان نسل دوم است). پروتکل های متفاوتی دارند که معروفترین آن GSM است سایر پروتکل ها: GSM، iDEN، D-AMPS، IS-95/cdmaOne، PDC، CSD و PHS.

نسل دو و نیم و نسل دو و هفتاد و پنج تلفن همراه (۲٫۵G) و  (۲٫۷۵G): همان نسل دوم باضافه امکانات GPRS (دسترسی به اینترنت، ای میل، ارسال عکس و سایر امکانات MMS و بطور کل مولتی مدیا). ظاهراً شرکت همراه اول از این نسل استفاده می کند. با پرس و جویی که به عمل آمده ظاهراً ایرانسل از نسل ۲٫۷۵ (۲٫۷۵G) استفاده می کند. سرعت در این حال ۲ تا ۸ برابر سرعت دیال آپ (Dial Up تا ۶۴ Kb/S یا ۷ KB/s سرعت دارد) است، البته قبلاً عرض کنم که دلتان را در این مورد خوش نکنید در ایران از این خبرا نیست. البته سرویس دهی ایرانسل در این زمینه کمی بهتر از همراه است. پروتکل های این نسل (۲٫۵G و ۲٫۷۵G): GPRS، HSCSD، WiDEN، CDMA2000 1xRTT/IS-2000، EDGE (EGPRS هستند.

نسل سوم تلفن همراه (۳G): بخش هیجان انگیز نسل های تلفن همراه از همین نسل شروع می شود، سرعت انتقال اطلاعات در این حالت سرعت انتقال دیتا بطور تئوری تا ۲ mb/s است که عملاً ۵۰۰ Kb/s تا ۱٫۵ mb/s قابل دسترسی است و اپراتور نسل سوم (شرکت تأمین تله کام ) در ایران که عهده  دار ارائه این سرویس است قرار است از خرداد سال ۹۰ واگذاری سیم کارت آنرا شروع کند قول ارائه این سرعت را داده است. در واقع تمام  سرویس های ارائه شده در ۲٫۵G و ۲٫۷۵G ولی با سرعت بالا را شامل می شود. پروتکل های این نسل: W-CDMA (UMTS، FOMA)، TD-CDMA/UMTS-TDD، ۱xEV-DO/IS-856، TD-SCDMA، GAN، HSPA (HSDPAT HSUPA)، HSPA+‎، HSOP هستند.
داستان در واقع خیلی جالب است چون هنوز (با داشتن نسل دو و نیم و دو و هفتادو پنج تلفن همراه که شامل کلیه امکانات MMS می شود) نمی توانید یک عکس را با تلفن همراه بفرستید (MMS تقریباً غیر فعال است). گشت و گذار در اینترنت در از طریق همراه اول به یک کابوس بیشتر شبیه هست. حالا قرار است که نسل سوم در کشور ما راه بیفتد. البته هنوز شرح هزینه برای مشترکین و مصادیق استفاده از آن هنوز در کشور ظاهراً تعریف نشده. در هر صورت راه اندازی نسل سوم تلفن همراه را در کشور عزیزمان با توجه به شرایط توضیح داده شده باید به فال نیک گرفت.
با توجه به اینکه شرکت تأمین تله کام مجری اجرای نسل سوم تلفن همراه در کشور هستند بد نیست بدانید که همراه اول و ایرانسل نیز اعلام نمودند که توانایی اجرای نسل سوم تلفن همراه را دارند. ایرانسل اعلام کرده که فقط کافی هستش سوئیچ آن را روش کند. و همراه اول هم اعلام کرده تجهیزات آن از کشور چین به کشور وارد شده است. البته بد نیست بدانید که در مفاد قرارد داد شرکت تأمین تله کام، تا سه سال هیچ شرکتی در ایران حق راه اندازی تلفن نسل سوم همراه اول را ندارد.
نکته ای که باید ه آن اشاره شود رایج شدن استفاده از اینترنت از طریق موبایل نسل سوم در اغلب کشورهای جهان در منزل، لپ تاپ ها به جای ADSL و سایر روش های دسترسی به اینترنت است.

نسل چهارم تلفن همراه (۴G): این نسل تقریباً در کشورهای کره، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی راه اندازی شده است. ظاهراً به شماره تلفن همراه یک IP Address  داده می شود مثل کامپیوترهایی که به اینترنت وصل می شوند. سرعت دسترسی به اینترنت هم ۱۰ برابر سرعت اینترنت نسل سوم تلفن همراه  است! در واقع سرعت دسترسی به اینترنت ۲۰ mb/s است! با این نسل به راحتی می توان برنامه های تلویزیون را هم تماشا نمود.


منبع:http://www.rokhshad.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.