اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

نکات کلیدی برای دریافت مدرک CCNA (بخش دوم)

  • نکته اول : پروتکل ARP ( برگرفته شده از  Address Resolution Protocol  ) یک آدرس IP را به یک آدرس فیزیکی ( MAC address )  ترجمه می نماید
    پروتکل RARP ( برگرفته شده از  Reverse Address Resolution Protocol  ) یک آدرس فیزیکی‌ را به یک آدرس منطقی ( آدرس IP ) ترجمه می نماید .  

  • نکته دوم : آشنائی با مفاهیم آدرس دهی IP برای تمامی علاقه مندان فعالیت در زمینه شبکه های کامپیوتری الزامی است . آدرس های IP یک عدد سی و دو بیتی می باشند  که به صورت چهار عدد ( اکتت ) مبنای ده که توسط نقطه از یکدیگر جدا شده اند ، ‌نمایش داده می شوند .

  • نکته سوم :  هر آدرس IP از دو بخش شبکه و هاست تشکیل می گردد . جدول زیر تعداد بیت های در نظر گرفته شده برای هر یک از بخش های هاست و شبکه را به همراه تعداد آدرس موجود در هر کلاس نشان می دهد ( بدون subnetting )

 تعداد آدرس موجود در هر شبکه *

تعداد بایت های در نظر گرفته شده برای بخش هاست
 

تعداد بایت های در نظر گرفته شده برای بخش شبکه

کلاس شبکه

224 - 2

سه بایت
( 24 بیت )

یک بایت
( 8 بیت )

A

216 - 2

دو بایت
(16 بیت )

دو بایت
( 16 بیت )

B

28 - 2

یک بایت
( 8 بیت )

سه بایت
( 24 بیت )

C

 * : در هر شبکه دو آدرس هاست رزو شده است .

 جدول یک :اندازه بخش شبکه و هاست کلاس های IP ( بدون subnetting )

  • نکته چهارم : اولین بایت و یا اکتت شبکه های کلاس B ، A و C به همراه لیست شبکه های معتبر در جدول زیر نشان داده شده است .

 تعداد هاست
در هر شبکه
 

تعداد شبکه
 در کلاس
*

شماره شبکه های معتبر

محدوده اولین اکتت

کلاس شبکه

224 - 2

27 - 2

1.0.0.0 to 126.0.0.0

 1 تا 126

A

216 - 2

214 - 2

128.1.0.0. to 191.254.0.0

128 تا 191

B

28 - 2

221 - 2

192.0.1.0 to 223.255.254.0

192 تا 223

C

 * :تعداد واقعی شبکه را نمایش می دهد.در این رابطه چندین آدرس رزو شده نیز وجود دارد . مثلا" شبکه 0 . 0 . 0 . 0 ( در اغاز برای یک آدرس broadcast رزو شده بود ) و 0 . 0 . 0 . 127 ( همچنان از آن به عنوان آدرس loopback استفاده می گردد ) رزو شده می باشند .
همچنین ، شبکه های 0 . 0 . 0. 128 ،  0 . 0. 255 . 191
 و  0 . 255 . 255 . 255 رزو شده می باشند .

 جدول دو : لیست شبکه های معتبر

  • نکته پنجم : mask پیش فرض برای هر یک از کلاس های آدرس دهی IP در جدول زیر نشان داده شده است .

کلاس IP

mask پیش فرض

 Class A

 255.0.0.0

 Class B  255.255.0.0
 Class C  255.255.255.0

 جدول سه : mask پیش فرض برای هر یک از کلاس های آدرس دهی IP

  • نکته ششم : شماره شبکه و آدرس broadcast برای یک subnet ، اولین و آخرین آدرس های IP را شامل می شود . محدوده آدرس های IP معتبر ، شامل تمامی آدرس های بین شماره شبکه و آدرس broadcast می باشد . در نمایش باینری یک آدرس IP ، برای مشخص کردن شماره شبکه  تمامی بیت های مربوط به بخش هاست صفر در نظر گرفته می شود . در آدرس های broadcast تمامی بیت های مربوط به هاست یک در نظر گرفته می شود .

  • نکته هفتم : اینترفیس بین شبکه مشتری و ارائه دهنده شبکه WAN ، از طریق یک DTE ( برگرفته شده از Data terminal equipment ) و یک DCE ( برگرفته شده از Data communication equipment ) برقرار می گردد . دستگاه های DTE معمولا" روتر و دستگاه های DCE معمولا" مودم ، CSU/DSU ( برگرفته شده از channel service units/data service units ) و  TA/NT1s ( برگرفته شده از  terminal adapter/network terminations 1 )  می باشند .

  • نکته هشتم : Frame-Relay یک پروتکل WAN از نوع packet-switching با سرعت بالا است که در لایه Data-Link کار می کند . پروتکل فوق تقریبا" بر روی هر نوع سریال اینترفیس اجراء می شود و از FCS ( برگرفته شده از frame check sequence   ) به عنوان مکانیزمی جهت بررسی خطاء استفاده می نماید . یک مدار مجازی می بایست دو دستگاه DTE درون یک شبکه frame-realy را به یکدیگر متصل نماید . مدارات  PVCs (برگرفته شده از   Permanent virtual circuits  ) بمراتب بیشتر از   SVCs ( برگرفته شده از  switched virtual circuits  ) استفاده می گردد .

  • نکته نهم : از  DLCI ( برگرفته شده از Data link connection identifier ) به عنوان یک مدل آدرس دهی درون یک شبکه frame-relay استفاده می گردد . LMI ( برگرفته شده از Local Management Information  ) ، مجموعه ای از امکانات و پتانسیل های اضافه شده در ارتباط با فریم می باشد که توسط شرکت های سیسکو ، Northen Telcom ، StartCom و DEC ایجاد شده است .

  • نکته دهم : DLCs  از طریق inverse ARP و یا با استفاده از دستور frame-relay map به آدرس های لایه شبکه ترجمه می گردند.

  • نکته یازدهم : CIR ( برگرفته شده از Committed Information Rate  ) ، نرخ انتقال داده در یک شبکه frame-relay  را بر حسب بیت در ثانیه است مشخص می نماید .

  • نکته دواردهم : پروتکل PAP ( برگرفته شده از   Password Authentication Protocol  ) از یک روش handshake دو طرفه برای تائید ارتباطات PPP ( برگرفته شده از Point-to-Point Protocol   ) استفاده می نماید . پروتکل فوق ، نام و رمز عبور را به صورت متن معمولی و غیررمزشده ارسال می نماید . پروتکل CHAP ( برگرفته شده از Challenge Handshake Authentication Protocol  ) از روش handshake سه طرفه استفاده می نماید و رمزهای عبور را به صورت رمز شده به همراه یک ID منحصربفرد برای تائید ارتباطات از نوع PPP ارسال می نماید.

  • نکته سیزدهم : ISDN ( برگرفته شده از Integrated Services Digital Network  ) را می توان به دو گروه  BRI ( برگرفته شده از basic rate interface  ) و PRI ( برگرفته شده از   primary rate interface) تقسیم نمود .

  • نکته چهاردهم : از ISDN در مواردی متعددی همچون اضافه کردن پهنای باند برای مبادله اطلاعات ، بهبود زمان پاسخ اینترنت ، حمل چندین پروتکل لایه شبکه و کپسوله سازی سایر سرویس های WAN استفاده می گردد .

  • نکته پانزدهم : DDR ( برگرفته شده از Dial-on-demand routing ) با ISDN کار می کند تا ارتباطات را ایجاد و خاتمه دهد . بدین منظور از لیست های دستیابی برای بررسی ترافیک مورد نظر استفاده می گردد .

  • نکته شانزدهم  : در رابطه با مد EXEC روتر می توان به موارد زیر اشاره نمود :
    - استفاده از  برنامه help جهت بررسی گرامر ، پاسخ مناسب به دستورات تایپ شده ، تکمیل کلید واژه ها 
    - لیست سوابق دستورات ، رکوردی  از دستورات تایپ شده اخیر را نمایش می دهد که با استفاده از کلیدهای جهت نما بالا و پائین می توان درآن حرکت نمود .
    - استفاده از ویرایش پیشرفته که امکان بازیابی و ویرایش دستورات موجود در لیست سوابق دستورات را فراهم می نماید . دستورات terminal editing و terminal no editing باعث فعال شدن و غیرفعال شدن امکانات پیشرفته ویرایش می‍ گردد .
    - استفاده از کلید Tab برای تکمیل دستور تایپ شده پس از مشاهده پیام   %incomplete command%  

  • نکته هفدهم : با استفاده از دستورات  show version, show memory, show protocols,
     show running-config , show startup-config , show interfaces و show flash می توان وضعیت روتر را بررسی نمود .

  • نکته هجدهم : پروتکل CDP ( برگرفته شده از   Cisco Discovery Protocol ) خلاصه اطلاعاتی را در خصوص دستگاه هائی که بطور مستقیم متصل شده اند ، نمایش می دهد و در لایه Data Link کار می کند .
    دستور  show cdp neighbors اطلاعاتی نظیر ID, local and remote port, holdtime, platform را نمایش می دهد . دستور < show cdp entry <device id اطلاعاتی را در خصوص یک دستگاه خاص شامل تمامی آدرس های لایه سه و نسخه های IOS ( برگرفته شده از  Internetwork Operating System  ) نمایش می دهد .

  • نکته نوزدهم : برای تهیه backup از یک فایل پیکربندی روتر ( کپی یک فایل پیکربندی از روتر بر روی یک سرویس دهنده TFTP  ، برگرفته شده از Trivial File Transfer Protocol) از دستور  copy running-config tftp  استفاده می گردد .
    دستور copy tftp running-config  یک فایل پیکربندی ( کپی یک فایل پیکربندی از یک سرویس دهنده TFTP به یک روتر ) را restore می نماید .

  • نکته بیستم : از مجموعه دستورات زیر برای فعال کردن  enable secret ، رمزهای عبور  کنسول و auxiliary در روتر استفاده می گردد :

Router(config)#enable password
Router(config)#enable secret password
Router(config)#line aux 0
Router(config-line)#login
Router(config-line)#password password
Router(config)#line con 0
Router(config-line)#login
Router(config-line)#password password
Router(config)#line vty 0 4
Router(config-line)#login
Router(config-line)#password password

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.