شاخ و شانه کشیدن ابرهای آسمان برای همدیگر که تمام میشود شروع میکنند به شرشر گریه کردن، این پایین اما انگار شلوغی همیشگی برخی خیابانهای شهرهای بزرگ به توان هزار میرسد. تکلیف عابران پیاده که مشخص است؛ هرکس به گوشهای میرود تا از اشکهای آسمان در امان بماند. اما خودروها به هزار و یک دلیل آنچنان در معابر ریز و درشت گره میخورند که رها شدن از این گره، گاهی ساعتها وقت مسافران شهری را میگیرد.
به هرحال این ترافیک لعنتی همیشه عذابآور است، باران که ببارد عذابآورتر هم میشود. در ضمن، رانندگی در روزهای بارانی و خیس هم مهارتهای خاص خود را دارد که دانستن آن برای هر رانندهای ضروری است. اگر میخواهید با این مهارت بیشتر آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
خودرویمان چطور باشد؟باید خودروی ما در روزهای بارانی حتما مجهز به چراغ مهشکن، برف پاک کن سالم و دیگر تجهیزات فصول سرد باشد. در کشور ما روشن کردن چراغها در روز اصلا متداول نیست. این باعث کاهش دید در روزهایی که شاهد بارش در شهر هستیم میشود. از طرفی برف پاککنها هم میتوانند تأثیر بسزایی در کاهش تصادف در روزهای بارانی داشته باشند. زیرا قطرههای باران همانند ذرهبین عمل کرده و باعث خطای دید خواهند شد. بخاری و سیستم امحای بخار از شیشهها هم باید کارایی لازم را داشته باشد زیرا با بخار گرفتن شیشهها، دید راننده کم میشود. منبع آب شیشهشو هم حتما باید پر باشد که در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد.
همه شیشه را تمیز کنید
متأسفانه رانندگان ما عادت دارند هنگام بارش باران فقط به تمیز بودن قسمت اندکی از شیشه آن هم در سمت خودشان بسنده کنند و به این دقت ندارند که برای رانندگی ایمن باید همه شیشه تمیز باشد. کارشناسان ترافیکی میگویند که این عامل مؤثری در بروز حوادث رانندگی در روزهای بارانی است. درضمن رنگ اتومبیلهایی که اغلب در کشورمان سوار میشویم نقرهای، سفید یا مشکی است. این باعث میشود در شرایط برفی، خودروهای سفید و در روزها بارانی و مه گرفته خودروهای نقرهای و مشکی کمتر دیده شوند. بنابراین برای جلوگیری از حوادث لازم است دقت بیشتری داشته باشیم.
وقتی سر میخوریم چه کنیم؟
خب حالا اگر در معابر لغزنده روزهای بارانی، اتومبیلمان سر خورد چه کنیم؟ اگر ترمز ABS ندارید نخستین کار این است که ناگهان ترمز نکنیم، زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخها را قفل میکند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر میشود. ابتدا فرمان را به طرفی بچرخانید که قسمت عقب خودرو سر میخورد و هر زمان اتومبیل به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حرکت کنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو کاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حرکت خود ادامه دهد. یادتان باشد چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربهای به عقب خودرو میزند که موجب سر خوردن آن میشود.
قوانین رانندگی چه میگویند؟
بد نیست بدانید که هنگام بارندگی، حداکثر سرعتهای مجاز تعیین شده برای معابر مختلف کاهش مییابد. براساس ماده ۳۷۱ آییننامه راهور، رانندگانی که در معابر لغزنده در حال حرکت با سرعت ۳۰ کیلومتر هستند، برای ایمنی باید ۶ طول اتومبیل با خودروی جلو فاصله داشته باشند. در ضمن وقتی که تازه زمین تر شده، اصطکاک کاهش مییابد. در اوایل بارندگی، بهعلت مخلوط شدن آلودگیهای سطحی مانند روغن ماشین و گرد و خاک که بهطور معمول روی سطح همه خیابانها و جادههاست، خطر لغزندگی خیلی جدیتر میشود.
حواستان به ایمنی لاستیکها باشد
مهمترین نکته درخصوص رانندگی در زمان بارشها، مخصوصا در جادههای برون شهری داشتن زنجیرچرخ است که الان نمونههای مختلفی از آن در بازار موجود است. نداشتن زنجیرچرخ در برخی روزها ممکن است به قیمت توقف چند ساعته در جادههای برفی باشد. درضمن روزهای بارانی و برفی، لاستیکهای اتومبیل مخصوصا لاستیکهای جلو نباید ساییده و بدون آج باشند. در غیراین صورت هنگام گرفتن ترمز یا چرخش به طرفین، لیز خورده و از مسیر خارج میشوید و امکان بروز حادثه افزایش مییابد.
توجه بیشتر به چراغ ترمز عقب
چراغهای ترمز عقب یا همان چراغ خطر در زمان بارندگیها، اهمیت چند برابر مییابند. اگر راننده پرسابقهای باشید احتمالا میدانید که این نوع چراغها خیلی زود میسوزند ولی قیمت کمی دارند و خودتان هم به راحتی میتوانید آنها را تعویض کنید. حتما در روزهای بارانی یا برفی سعی کنید از سالم بودن چراغهای ترمز اطمینان حاصل کنید. درضمن در روزهایی که هوا خراب است، از حرکت در لاین سبقت خودداری کنید. در لاین وسط برانید که امکان بروز حادثه کاهش یابد. همچنین پشت سر اتومبیلهایی حرکت کنید که چراغ ترمز سالمی دارند و شما را دچار اشتباه نمیکنند.
در تقاطعها بیشتر دقت کنید
در روزهای بارانی و برفی، حرکت در تقاطعها هم باید با دقت بیشتر صورت بگیرد. چرا؟ مایعات خودرو همانند روغن در آسفالت محل عبور عابران پیاده در تقاطعها به وفور یافت میشوند و این مایعات هنگامی که با آب باران مخلوط شوند میتوانند کارکرد یک قطعه یخ بسیار لیز را داشته باشند. پس بهطور جدی باید سرعت خود را در تقاطعها کم کنید. در ضمن حواستان به محل جمعشدن آبهای سطحی هم باشد زیرا در محل جمع شدن آب درصد لغزش خودرو بسیار زیاد است. بهتر است درصورت دیدن این آبگرفتگیها درصورت لزوم کمی با دقت تغییر مسیر بدهید تا از عوارض بعدی آن مصون باشید.
مدیریت سفر را فراموش نکنید
در روزهای بارانی کافی است کمی مدیریت را چاشنی تصمیمگیریهای روزانهمان کنیم. بهعنوان مثال همه ما ساعتهای شلوغی معابر یا بهاصطلاح پیک ترافیک روزانه را میشناسیم. گرچه بارش نزولات آسمانی کمی بر این ساعات میافزاید اما به هر حال حدودش مشخص است. پس بهتر است با تنظیم زمان حضورمان در معابر، خود را از زندانی شدن در این حصار ترافیکی نجات دهیم. گاهی حتی نیمساعت دیرتر یا زودتر حرکت کردن میتواند کمک بزرگی برایمان باشد و ترددی روانتر داشته باشیم. از آنجایی که هیچ شهروندی را نمیتوان یافت که از حضور در ترافیک لذت ببرد، توصیه میکنیم مدیریت سفر را جدی بگیرید.
اطلاع از وضعیت ترافیکی معابر
امروزه سیستمهای هوشمند چترشان را بر سر زندگی روزانه ما پهن کردهاند. مثلا همین دوربینهای نظارت تصویری بر معابر شهر که اطلاعات وضعیت ترافیک خیابانها و بزرگراهها را در اختیار مرکز کنترل ترافیک میگذارد و شبکههای رادیویی از جمله رادیو صدای شهر آن را اعلام میکند یا همین سامانه اعلام وضعیت ترافیک مرکز کنترل ترافیک که نقشه ترافیکی معابر تهران را به شکل آنلاین در اختیار شما میگذارد و مواردی از این دست که میتواند بهعنوان اهرم کمکی شما را در اتخاذ بهترین تصمیم برای اینکه در ترافیک روزهای بارانی محصور نشوید، یاری کند.
موتورسیکلتها پرخطرتر میشوند
موتورسیکلتها در حالت عادی عامل ۵۰ درصد تصادفات در شهرهای بزرگی مثل تهران شناخته میشوند. وقتی باران یا برف ببارد، بیشک این درصد افزایش خواهد داشت. به همین دلیل هم در چنین روزهایی بیشتر شاهد تصادفاتی هستیم که بهدلیل بیاحتیاطی و قانون گریزی راکبان موتورسیکلت است. پس حداقل در روزهای بارانی با موتورسیکلت روانه معابر نشوید. گزارش دوربینهای نظارت تصویری در روزهای بارانی حاکی از آمار بالای تصادف این وسیله نقلیه است. موتورسواران همانند برگ خزان بهدلیل لغزندگی معابر بر زمین میافتند و حادثهساز میشوند. این حوادث بیشک باعث افزایش ترافیک هم میشوند.
نکته 1
چرا تصادف بیشتر در باران؟
کارشناسان میگویند که در بروز حوادث رانندگی که منجر به جرح و فوت میشوند، ۳ عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مؤثر هستند که هر یک از این عوامل محیطی با بارش باران میتوانند عامل تشدیدکننده در بروز حوادث رانندگی باشند. در زمینه عامل انسانی میتوان گفت با وجود بارشهای فصلی افراد از وسعت دید کمتری برخوردارند و این باعث میشود سرعت عکسالعملشان به حداقل برسد. همین امر موجب بروز حادثه خواهد شد. درباره وسیله نقلیه هم شرایط بارندگی باعث کاهش اصطکاک بین لاستیک خودروها و سطح معابر میشود که در نهایت عملکرد ترمزها از حد مطلوب و استاندارد خارج شده و سوانح رانندگی را رقم میزند. اما عامل سوم راه است که آن هم تحتتأثیر وضعیت بارش لغزنده شده و زمینه ایجاد حوادث رانندگی را بیشتر فراهم میکند.
نکته 2
مترو؛ نجاتگر روزهای بارانی
اگر پا روی انصاف نگذاریم باید بگوییم در شهر شلوغی مثل تهران تردد با مترو در روزهای بارانی از تردد با خودروی شخصی بسیار راحتتر است. میدانیم که حتما شلوغیاش را یادآور خواهید شد و ازدحام جمعیت در واگنهایی که مسافرانش بیش از ظرفیتشان است. ما هم این را میدانیم اما با همین ازدحام هم میتوان باز با قطعیت گفت مترو راحتتر از خودروی شخصی شما را به مقصد میرساند. زیرا همزمان سفرتان را میتوانید پیشبینی کنید و غول ترافیک طناب زمانتان را نمیجود و هم از اینکه ساعتها بدون حرکت در معابر روی زمین محصور در ترافیک ماندهاید، اعصابتان خرد نمیشود. در این میان صرفه اقتصادیاش را هم فراموش نکنید؛ نه نگران مصرف بنزین خودرویتان خواهید بود و نه نگران هزینه استهلاک اتومبیلتان که ناگزیرید برای جابهجاییهای سانتیمتری در معابر شهر دائم کلاج و ترمز بگیرید. فقط کافی است یکبار امتحان کنید. حتما مشتری خواهید شد. میتوانید در روزهای بارانی دائم به ساعتتان چشم بدوزید و از اینکه دیرتان شده و خودرویتان متوقف در ترافیک مانده غصه بخورید یا اینکه با صرف زمانی اندک با استفاده از مترو سریع، ارزان و به موقع به مقصد برسید.
نکته 3
عامل تشدید ترافیک نشویم
این صحنه که مسافران در برخی روزها تا وسط یک خیابان را بهخود اختصاص دادهاند تا بتوانند زودتر از دیگران سوار تاکسی یا اتوبوس شوند، صحنهای ناآشنا برای تهرانیها و ساکنان شهرهای شلوغ نیست. خصوصا اگر برف یا باران هم در کار باشد، آن وقت است که رقابت برای سوار شدن بر وسایل نقلیه عمومی شدیدتر میشود. آیا تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که وقتی دائم برای پیشی گرفتن از دیگران یک قدم به وسط خیابان نزدیکتر میشویم، عملا باعث تشدید ترافیک خواهیم شد؟ همین پیشروی ما به قسمت میانی معابر باعث ایجاد ترافیک شده و با توجه به سیر تصاعدی ترافیک شهری، باعث قفل شدن برخی خیابانها میشود. روی دیگر این سکه رانندگانی هستند که فقط با سوار کردن یک نفر در اتومبیل شخصی خود میتوانند بار ترافیک را به شدت کاهش دهند.
منبع:همشهری آنلاین