اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

امکان ترمیم معدل و ادامه تحصیل ترک‌تحصیل‌کردگان دانشگاه‌ها

نحوه جبران معدل و ادامه تحصیل دانشجویان ترک‌تحصیل‌کرده و وضعیت دانشجویان اخراجی در دانشگاه‌های وابسته به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت تشریح شد.   دکتر رضا عامری مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایسنا، با تشریح چگونگی جبران معدل و ادامه تحصیل دانشجویان ترک تحصیل کرده یا اخراجی، در خصوص دانشجویان مقطع کارشناسی که به دلایلی نمی‌توانند تمامی واحدهای تحصیلی خود را بگذرانند، گفت: این مسایل در غالب کمیسیون‌های موارد خاص در دانشگاه‌ها و کمیسیون مرکزی وزارت علوم بررسی می‌شود و تا جای امکان سعی می‌شود که دانشجو از تحصیل محروم نشود، اما اگر بر اساس ضوابط و مقررات دانشجویی واحدهای حد نصاب را گذارنده ولی نتوانسته تحصیل خود را به اتمام برساند، با مدرک فوق دیپلم فارغ‌التحصیل می‌شود.

وی افزود: همچنین دانشجویان مقطع کارشناسی که بدون داشتن شرایط اخذ مدرک فوق دیپلم، از تحصیل باز می‌مانند امکان دریافت این مدرک را ندارند و تنها می‌توانند در فرصتی مناسب مجددا در آزمون رشته مورد علاقه خود شرکت کنند.

وضعیت دانشجویان اخراجی

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشجویی که طی یک بازده زمانی امکان ادامه تحصیل ندارند، می‌تواند از دانشگاه مرخصی تحصیلی بگیرند، اما اگر طی مدت تعیین شده دانشجو به دانشگاه مراجعه نکند دانشگاه فرد مربوطه را اخراج آموزشی می‌کند و متاسفانه دیگر امکان بازگشت به تحصیل برای این دانشجو وجود ندارد.

نحوه جبران و ترمیم معدل

دکتر عامری همچنین در خصوص وضعیت افرادی که معدل کل فارغ‌التحصیلی آنها زیر حد نصاب لازم است، گفت: در این زمینه به دانشجویانی که دارای سنوات مجاز هستند اما معدلشان زیر حد نصاب لازم است فرصت داده می‌شود تا تحت عنوان ترمیم معدل واحد اخذ کرده و معدل خود را جبران کنند.

وی به ایسنا گفت: ولی فارغ‌التحصیلانی که با معدل زیر حد نصاب لازم برایشان مدرک صادر شده است دیگر امکان جبران معدل ندارند.

دکتر عامری در خاتمه با بیان اینکه تا یک زمان امکان صدور مدرک معادل وجود داشت، گفت: افراد می‌توانستند با معدل پایین در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شوند و در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند، اما هم‌اکنون مدرک معادل حذف شده است و افراد تنها در طی دوره تحصیلی مجازند که معدل پایین خود را ترمیم کنند و پس از فارغ‌التحصیلی دیگر این امکان وجود ندارد.

رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت آموزشی و تحصیلی دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی کشور، شرایط مشروطی و اخراج آموزشی و همچنین نحوه ادامه تحصیل این دسته از دانشجویان را تشریح کرد.

دکتر غلامرضا حسن زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چگونگی ارزیابی آموزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، گفت: اگر دانشجویی سه نیمسال متوالی یا 4 نیمسال متناوب مشروط آموزشی شود باید اخراج شود.

وی افزود: همچنین دانشجویی که سنوات تحصیلی وی بیش از موعد معمول باشد اخراج خواهد شد.

دکتر حسن‌زاده با بیان اینکه در دوره دکترای حرفه‌ای دانشجویان از نظر سنوات می‌توانند تا 10 سال تحصیل کند، تصریح کرد: به عنوان مثال یک دانشجوی پزشکی عمومی می‌تواند تا 5 سال در دوره علوم پایه و فیزیوپاتولوژی و به همان میزان در مراحل کارآموزی و کارورزی تحصیل کند.

رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در عین حال تاکید کرد: بنابراین اگر دانشجویی این سنوات را پر کند و یا مشروطی آن بیش از حد معمول باشد اخراج آموزشی محسوب می‌شود، البته در آیین‌نامه کمیسیون بررسی موارد خاص موارد ارفاقی که می‌توان برای این دسته از دانشجویان داشت، وجود دارد که بر اساس بندهای آن می‌توان به مدت 5/2 نیمسال برای دانشجویان با توجه به شرایط خاص ارفاق‌هایی داشت.

وی با شاره به برخی از این شرایط، گفت: می‌توان به دانشجویانی که معدل آنها پایین‌تر از 12 نباشد اما سنوات آنها پر شده باشد یک نیمسال تحصیلی به سنوات آنها اضافه کرد، همچنین دانشجویانی که معدل آنها پایینتر از 12 است اما از دیگر شرایط برخوردارند، می‌توانند از مقطع دکترای حرفه‌ای به کارشناسی تغییر رشته دهند و یا اگر معدل آنها کمتر از 10 است می‌توانند از مقطع دکترای حرفه‌ای و یا کارشناسی به کاردانی انتقال یابند.

وی با اشاره به تقسیم دانشگاه‌های علوم پزشکی به 7 منطقه به ایسنا، گفت: این مناطق آیین‌نامه کمیسیون موارد خاص را در مناطق خود اجرایی و راهکارهای لازم را برای دانشجویانی که دچار مشکل آموزشی و یا افت تحصیلی می‌شوند در نظر می‌گیرند.

دکتر حسن زاده با بیان اینکه بر اساس گزارش دانشگاه‌ها در خصوص وضعیت مشروطی و اخراجی دانشجویان، اظهارکرد: این موضوع به 2 عامل بستگی دارد یکی اینکه دانشگاهی دقت بیشتری در بررسی پرونده‌ها دارد و دیگری اینکه نسبت به مشکلات آموزشی دانشجویان سخت‌گیری‌های بیشتری را در پیش می‌گیرند، بر این اساس آمار دانشگاه‌ها در تعداد دانشجویان مشروطی و اخراجی نمی‌تواند معیار مناسبی در رتبه‌بندی آنها باشد.

رییس مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در خاتمه با تاکید بر اینکه کیفیت آموزش علوم پزشکی روز به روز افزایش می‌یابد، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها از وضعیت آموزشی خوبی برخوردارند البته تفاوتهایی میان دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی وجود دارد.

منبع:عصر ایران

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.