اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

آموزش نصب Ubuntu در کنار ویندوز 8 یا 10

در این مقاله قصد داریم به آموزش شیوه نصب سیستم عامل Ubuntu 16 در کنار سیستم عامل ویندوز 10 (و یا 8) و استفاده همزمان از آن‌ها به روی یک سیستم بپردازیم. اوبوتو محبوب ترین توزیع لینوکس است که آخرین نسخه سیستم عامل Ubuntu مناسب سیستمتان را می‌توانید از مرجع رسمی Ubuntu دریافت کرده و به روی یک دی‌وی‌دی جهت بارگذاری Boot نصب کنید.

چند نکته قبل از شروع کار

در صورتی که سخت افزار شما از UEFI استفاده می کند پیش از شروع نصب با مراجعه به تنظیمات EFI گزینه Secure Boot را غیرفعال کنید.

حداقل فضای مورد نیاز ابونتو 15 گیگابایت است اما استفاده از حداقل 30 گیگابایت را توصیه می کنیم.

قدم نخست: آماده‌سازی سیستم برای نصب

پیش از آغاز فرایند نصب لازم است چند تغییر کوچک در سیستمان ایجاد کنید. بدین منظور به روی آیکون Start کلیک راست کرده و گزینه (Command Prompt (Admin را انتخاب کنید.

preparing-windows-for-dual-boot-with-ubuntu-16-04

پس از اجرای CMD در آن دستور diskmgmt.msc را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید. بعد از اجرای برنامه زیر شما باید یکی از درایوهای خود را برای نصب Ubuntu کوچک کنید. برای نصب Ubuntu به حداقل 15 گیگابایت فضا نیاز است. یکی از درایوهای خود را که فضای خالی کافی دارد انتخاب کرده و با کلیک راست به روی نام آن Shrink Volume را انتخاب کنید.

shrink-volume-to-resize-partition

نکته: این فرایند باعث حذف فایل های شما نمی شود.
در مقابل فیلد Enter the amount of space to shrink in MB بر حسب مگابایت مقداری برابر یا بیشتر از 15000 مگابایت وارد کنید. از این فضا برای نصب اوبونتو استفاده خواهد شد. در نهایت به روی Shrink کلیک کنید.

create-windows-partition-for-ubuntu-16-04-installation

با پایان عملیات حدود 15 گیگابایت از هارد دیسک شما به صورت Unallocated و آماده استفاده لینوکس در خواهد آمد.

windows-partition-for-dual-boot-ubuntu-16-04

مرحله دوم: نصب اوبونتو در کنار ویندوز

بعد از آنکه پرونده دریافتی از سایت اوبونتو را (که یک فایل Image است) به روی یک دیسک رایت کردید آن را درون درایو سیستم خود قرار داده و سیستم را ری استارت کنید. پیش از بالا آمدن ویندوز وارد Boot Menu شده و دیسک را انتخاب کنید. (برای وارد Boot Menu شدن معمولا باید یکی از کلید های F12 یا F10 یا Esc را بزنید – دیسک معمولا با نامی شبیه به DVD ROM در لیست Boot Menu قابل تشخیص است) با طی این مراحل صفحه ای مانند زیر نمایش داده خواهد شد:

ubuntu-16-04-boot-screen

مانند تصویر Install Ubuntu را انتخاب کرده و کلید Enter را بزنید. پس از آنکه برنامه به روی RAM شما بارگذاری شد نمایی از محیط اوبونتو نمایش یافته و مراحل نصب آغاز می شود.

ubuntu-16-04-installation-language

به روی Continue کلیک کنید.

preparing-ubuntu-16-04-installation

دو گزینه موجود در تصویر بالا را غیرفعال کرده و به روی Continue کلیک کنید.

select-ubuntu-16-04-installation-type

گزینه اول یعنی Install Ubuntu alongside Windows Boot Manager را انتخاب کرده و به روی Continue کلیک کنید. در این مرحله اوبونتو از فضایی که به روی هارد درایو خالی کردید استفاده کرده و پارتیشن های مربوط به خودش (معمولا دو پارتیشن) را ایجاد می کند. شما می توانستید با انتخاب گزینه Something else این پارتیشن ها را با تنظیمات دلخواه بسازید اما این کار را توصیه نمی کنیم)

select-city-location

در مرحله بعد از لیست پایین صفحه Tehran را انتخاب کنید تا ساعت سیستم تنظیم شود. سپس به روی Continue کلیک کنید.

select-keyboard-layout-1

در این مرحله ابتدا از لیست سمت چپ گزینه Persian و سپس از لیست سمت راست Persian را انتخاب کنید تا زبان فارسی به سیستم اضافه شود. (به طور پیشفرض در محیط لینوکس برای تغییر زبان از Sup+Space به جای Alt+Shift استفاده می شود اما می توانید آن را تغییر دهید. کلید Sup همان کلید دارای علامت ویندوز است.)

create-user-account-for-ubuntu-16-04

در این مرحله در مقابل Your name نام خود را به انگلیسی و در مقابل Pick a username نام کاربری خود را به انگلیسی وارد کنید. اگر می خواهید برای سیستم خود رمز عبور نیز بگذارید آن را در مقابل Choose a password و Confirm your password وارد کنید. در آخر به روی Continue کلیک کنید.

ubuntu-16-04-installation-process

فرایند نصب آغاز می شود که چندین دقیقه زمان می برد.

ubuntu-16-04-installation-completed

با پایان نصب با صفحه بالا مواجه می شوید. به روی Restart Now کلیک کنید تا سیستم ری استارت شود.

grub-menu-select-ubuntu-or-windows-to-boot

از این به بعد با روشن کردن سیستمتان با صفحه بالا روبرو خواهید شد و می توانید وارد Ubuntu شده و یا با انتخاب Windows Boot Manager وارد ویندوز شوید.

ubuntu-16-04-login



منبع:https://mfarahmand.ir/install-ubuntu-alongside-with-windows-10/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.