اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

نگاهی به سیستم‌عامل KaOS

 

 

سیستم‌عامل KaOS یک سیستم‌عامل کم‌نظیر است که با تمرکز بر دسکتاپ KDE طراحی شده است. بر خلاف عموم سیستم‌عامل‌های لینوکسی کمتر شناخته‌شده که تنها یک YAUD (Yet Another Ubuntu Derivative) هستند KaOS از صفر و بر پایه Kernel لینوکس طراحی و برنامه‌نویسی شده است و تمرکز آن بر دسکتاپ KDE، معماری x86-64 و مجموعه Qt آن را از سایر توزیع‌های موجود لینوکس مجزا می‌سازد. در این مقاله قصد بررسی این سیستم‌عامل و مزایا و معایب آن را داریم.

بروزرسانی و نگه‌داری

شاید نخستین ویژگی شاخص این سیستم‌عامل را بتوان Rolling بودن آن دانست. چنین نرم‌افزار‌هایی مرتبا در حال بروزرسانی و بهبود هستند. اگرچه حجم این بروزرسانی‌ها چندان زیاد نیست اما بروزرسانی مرتب سیستم‌عامل می‌توان یکی از ملزومات استفاده از آن دانست. بنابرین در صورتی که از اتصال اینترنت پرسرعتی برخوردار نیستید ممکن است KaOS انتخاب مناسبی برای شما نباشد.
با این وجود Rolling بودن سیستم‌عامل مزایای خود را نیز دارد. KaOS همواره قابل ارتقا به آخرین نگارش منتشر شده از آن بوده و همچون سیستم‌عامل‌هایی مانند Ubuntu مستلزم استفاده از نسخه‌ای خاص (LTS) برای دریافت آخرین نگارش و بروزرسانی دائمی ندارد. همچنین ناپایداری هسته سیستم‌عامل (که به خودی خود در توزیع‌های لینوکس بسیار کمتر از سیستم‌عاملی مانند ویندوز روی می‌دهد) از جمله اتفاقاتی است که به احتمال زیاد هرگز شاهد آن نخواهید بود!

Repository و برنامه‌های موجود

یکی دیگر از ویژگی‌های KaOS که می‌توان هم به عنوان یک نقطه قوت و هم به عنوان یک نقطه ضعف دانست استفاده آن از Repository به نام Pacman است. Repository یا مخزن این سیستم‌عامل از پکیج‌های زیادی برخوردار نیست. تعداد این پکیج‌ها در حدود 3000 پکیج است که در مقایسه با سیستم‌عاملی همچون Ubuntu که از 73000 پکیج برخوردار است بسیار ناچیز است. اگرچه توسعه‌دهندگان این سیستم‌عامل این واقعیت را یک ضعف ندانسته و آن را یکی از نقاط قوت KaOS می‌دانند. به نقل از وب‌سایت این سیستم‌عامل:

هدف ما تهیه حداکثر تعداد ممکن نرم‌افزار نیست. اندازه مخازن KaOS محدود باقی خواهد ماند و تمرکز ما بر کیفیت است و نه کمیت.

با در نظرگرفتن این واقعیت که KaOS تنها از معماری x86-64 پشتیبانی می‌کند این هدف دور از انتظار نیست. با تمرکز توسعه‌دهنگان بر یک معماری و یک Toolkit تمرکز بر کارکرد برنامه نیز بالا می‌رود.
اگر چه لازم است بدانید که در استفاده از نرم‌افزار‌های مورد علاقه‌تان به مشکلی بر نخواهید خورد. یکی از مزایای Pacman سادگی فرایند Build پکیج‌هاست. شما می‌توانید Source پکیج‌های دلخواهتان را درون سیستم‌عامل Build کرده و از آن استفاده کنید و حتی می‌توانید نتیجه را درون مخازن سیستم‌عامل برای استفاده دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

برنامه‌های پیشفرض سیستم برنامه‌های KDE هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به مرورگر QupZilla و مجموعه آفیس Calligra Suite اشاره داشت. اگرچه مرورگر QupZilla چنگی به دل نمی‌زند (و توصیه می‌کنیم بلافاصله پس از نصب Chrome و یا FireFox را از مخزن سیستم‌عامل نصب کنید) پیشنهاد می‌کنیم بلافاصله از مجموعه آفیس آن چشم‌پوشی نکرده و به سراغ انتخاب معمول لینوکسی‌ها یعنی LiberOffice نروید. این مجموعه تور معرفی نیز دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را بررسی کنید.
KaOS برای ترمنیال از برنامه Konsole، و به عنوان ویرایشگر از Kwrite و برای پرونده‌ها از Dolphin File Manager استفاده می‌کند. همچنین برای پخش چندرسانه‌ای، KaOS از cantata MPD client (Music Player Daemon)، mpv media player (فورکی از MPlayer) و SMPlayer استفاده می‌کند.

سرعت و کارایی

در یک مقایسه ساده با اجرای برنامه FireFox و داشتن 2 سربرگ باز سیستم‌عامل KaOS تنها در حدود 600MB از حافظه RAM سیستم را اشغال کرده بود! این در حالی است که در فرایندی مشابه در سیستم‌عامل Kubuntu (یکی از مشتقات رسمی Ubuntu که از دسکتاپ KDE استفاده می‌کند) این مقدار در بهترین حالت در حدود 1.5GB بود. در تمام مدت‌زمان آزمایش این سیستم‌عامل نیز لحظه‌ای مکث و وقفه در کارکرد آن مشاهده نشد.

یکی از ایرادات سیستم‌عامل‌های بر پایه لینوکس در کار با Hybird Graphic System ها است. امروزه در عموم سیستم‌ها از دو کارت گرافیک استفاده می‌شود؛ کارت گرافیکی با قدرت و مصرف انرژی کمتر برای مصارف معمولی و کارت گرافیکی قدرت‌مند‌تر به جهت انجام پردازش‌های سنگین به هنگام نیاز. در Windows توزیع بار بین دو کارت گرافیک به طور خودکار صورت می‌پذیرد اما لینوکس به علت استفاده از XServer قدیمی برای گرافیک در این زمینه ضعف‌های بسیاری دارد.
KaOS در این زمینه از رقبای خود پیشی گرفته است. با بهره‌گیری از PRIME و یا Bumblebee سیستم‌عامل به شما این امکان را می‌دهد که از تمام قدرت پردازشی گرافیکی سیستمتان استفاده کنید.

ظاهر و طراحی

بدون شک عاشق طراحی این سیستم‌عامل خواهید شد! KDE ظاهری بسیار زیبا و طراحی منسجم دارد. اگرچه تمام پتانسیل این دسکتاپ در عموم سیستم‌عامل‌هایی که به همراه آن‌ها ارائه می‌شود به علت عدم تطابق آن با سیستم‌عامل مشاهده نمی‌شد در KaOS تمام زیبایی این دسکتاپ کم‌نظیر را شاهد باشید. پیشنهاد می‌کنیم گالری تصاویر KaOS را حتما بررسی کنید.

نصب سیستم‌عامل

KaOS از نصب‌کننده Calamares استفاده می‌کند. این نصب‌کننده زیبا فرایند نصب و پیکربندی نسبتا آسانی برای سیستم‌عامل ارائه می‌دهد اما نصب‌کننده در مرحله Partitioning هارد دیسک واقعا ضعیف عمل می‌کند. به منظور استفاده KaOS می‌بایست هارد خود را به کلی پاک کنید تا KaOS خود آن را پارتیشن بندی کند و یا درایوی را انتخاب کنید تا بخشی از آن به KaOS اختصاص یابد. اگر از قبل چندین درایو حاوی اطلاعات داشته باشید و حال بخواهید به روی درایو سیستم‌عامل پیشین خود KaOS را نصب کنید متوجه خواهید شد که پس از انتخاب درایو مربوطه برای نصب KaOS می‌بایست بخشی از حجم آن که مایلید به KaOS اختصاص گیرد را انتخاب کنید و این حجم هرگز برابر کل حجم درایو نخواهد شد! پس از نصب مجبور خواهید بود با رجوع به پارتیشن‌بندی هارد خود درایو 1-2GB به جا مانده رو پاک کنید تا از شر این درایو باقی‌مانده بلااستفاده خلاص شوید!
KaOS با سیستم‌‌های EFI-Support هماهنگی کامل دارد و از این بابت نگرانی ایجاد نمی‌کند. KaOS را می‌توان به روی هارد‌های GPT و MBR نصب کرد و تفاوت خاصی به جز در ایجاد درایو بوت وجود ندارد.

کلام آخر

KaOS یک سیستم‌عامل جوان است. با اندکی جستجو متوجه خواهید شد که این سیستم‌عامل عاری از مشکل نیست و همچون دیگر توزیع‌ها ایراداتی دارد. اگرچه به خاطر Rolling بودن سیستم‌عامل رفع این ایرادات زودتر صورت می‌پذیرد پیشنهاد می‌کنیم KaOS را با روحیه‌ای برای کشف و کنجکاوی و تنوع‌گرایی نصب و استفاده کنید! به منظور نصب این سیستم‌عامل با مراجعه به صفحه دریافت KaOS می‌توانید Image سیستم‌عامل را دریافت و با رایت به روی یک دیسک نصب و استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید سیستم‌عامل را به روی USB Bootable Drive راه‌اندازی کنید این مقاله را مطالعه کنید.


منبع:http://mfarahmand.ir/kaos-distro-review

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.