اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

آدرس IP چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟

آدرس IP چیست و چگونه آن را پیدا کنیم؟

یک آدرس IP شامل تعدادی شماره هست که در کنار یکدیگر قرار گرفته و باعث شناسایی یک دستگاه در شبکه می شوند. کامپیوتر شما ، تلفن ، iPod ، تلویزیون و پرینتر اگر به درستی به شبکه متصل شده باشند ، دارای یک آدرس IP مختص به خود می باشند. بطور کلی و در حالت معمولی شما نیازی به دانستن آدرس IP ندارید ، اما آگاه بودن از آدرس IP دستگاه های مورد استفاده شده مانند روتر ، به شما کمک زیادی خواهد نمود. به عنوان مثال برای عیب یابی نیاز دارید که وارد روتر خود شوید و به تنظیمات آن دسترسی داشته باشید و یا اینکه از یک نرم افزار بخصوص از راه دور بخواهید استفاده کنید.  

چرا آدرس های IP اهمیت دارند؟

آدرس IP که ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) به شما اختصاص می دهد ، آدرس IP عمومی یا همان IP Public شما می باشد. این آدرس IP آدرسی هست که بسیاری از شما علاقه مند به دانستن آن می باشد ، زیرا که این آدرس IP آدرسی هست که به شما اجازه می دهد تا از محیط خارج از خانه به تمام خانه و وسایل آن دسترسی داشته باشید. البته لازم به ذکر است که این دسترسی نیاز به تنظیمات و پیکربندی هایی دارد.

نوع دیگر آدرس IP ، آدرس IP خصوصی یا همان Private IP می باشد. این آدرس ، آدرس دستگاه هایی می باشد که در شبکه خانگی شما قرار دارند. بطور خاص ، دستگاه هایی که در پشت روتر وایرلس شما قرار دارند بطور مستقیم به اینترنت متصل نیستند ، بلکه روتر شما به اینترنت متصل بوده و با تخصیص آدرس های IP خصوصی به دستگاه های دیگر شرایط اتصال آنها به اینترنت را قراهم می کند.

در یک تعریف دیگر ، آدرس IP خصوصی ، آدرسی هست که به دستگاه های شخصی شما مانند لپ تاپ ، پرینتر ، تلفن همراه و … در خانه تعلق می گیرد. آدرس IP عمومی ، آدرسی می باشد که بین دستگاه های شخصی شما و اینترنت قرار گرفته و بین تمام دستگاه های شخصی شما به اشتراک گذاشته می شود.

این آدرس های IP چگونه با هم کار می کنند؟

همین الان ، اگر شما در پشت روتر خود قرار دارید ، شما در حال استفاده از یک آدرس IP خصوصی یا همان Private می باشید. با اینحال از دید خارج از شبکه شما در حال استفاده از IP Public می باشید و این کاملا صحیح است. علت این مسئله این هست که آدرس IP Private فقط می تواند در پشت روتر کار کند. هنگامیکه شما بعنوان مثال با لپ تاپ خود اقدام به بازکردن یک وبسایت می کنید ، درخواست شما از طریق روتر و بوسیله IP Public ارسال می شود. این روند در تمام زمانیکه شما پشت یک روتر قرار دارید کاملا صحیح بوده و درخواست های شما بوسیله هر دستگاهی از محیط خصوصی و بوسیله روتر ارسال می شود. بطور خلاصه اینگونه می توان بیان کرد که هر دستگاه برای رسیدن به روتر نیاز به یک آدرس خصوصی دارد و پس از آن بوسیله یک آدرس IP Public یا عمومی به اینترنت دسترسی پیدا می کند.

آدرس های IP دینامیک و استاتیک

در یک تعریف ساده آدرس IP دینامیک  آدرسی هست که تغییر می کند. نقطه مقابل آن که تغییر نمی کند و ثابت است ، آدرس IP استاتیک می باشد. هر کدام از این آدرس های IP برای استفاده های مختلف و اهداف مختلف در شرایط مختلف کاربرد دارند. در خانه ، اگر شبکه شما بر روی DHCP تنظیم شده باشد دستگاه های شما بصورت دینامیک آدرس IP دریافت می کنند. در همین شرایط شرکت های ارائه دهنده اینترنت ISP نیز بصورت دینامیک به مشترکین خود آدرس IP تخصیص می دهند.

آدرس IP استاتیک مفیدتر و کاربردی تر می باشد مخصوصا زمانیکه شما ترجیح می دهید بر روی دستگاه خود آدرس IP داشته باشید که نیاز به تغییر نداشته باشد. بعنوان مثال یک سرور که سرویس بخصوصی را ارئه می دهد نیاز به یک IP استاتیک دارد تا با هر بار تغییر آدرس آن شبکه دچار مشکل نشود.

در شبکه های خانگی که دستگاه ها آدرس IP خصوصی دریافت می کنند در برخی شرایط این آدرس بصورت  استاتیک تخصیص داده می شود. بعنوان مثال یک فایل سرور و یا یک انتقال دهنده تصاویر که بر روی یک پورت خاص کار می کند.

آدرس IP من چیست؟

یکی از سریعترین راه ها برای پیدا کردن آدرس IP Public استفاده از وب سایت IP Chicken می باشد. فقط کافی است تا این وب سایت را به آدرس ipchicken.com در مرورگر خود باز کنید تا آدرس IP Public شما را نمایش دهد. فقط توجه داشته باشید که اگر شما از VPN ، پراکسی ، فیلتر شکن و … استفاده می کنید ، این آدرس ، آدرس واقعی شما نمی باشد.

در سیستم عامل ویندوز استفاده از دستور ipconfig در محیط CMD متداولترین روش برای یافتن آدرس IP خصوصی شما می باشد.

اگر شما نیاز دارید تا آدرس IP یک وب سایت را بدانید ، کافیست تا از دستور ping استفاده کنید. در محیط CMD ویندوز این دستور را به همراه نام وب سایت اجرا کنید تا آدرس IP مرتبط با آن وب سایت مورد نظر را مشاهده کنید.

دلایلی که شما برای دانستن آدرس IP خود دارید

اینکه شما هر روز با آدرس و یا آدرس های IP خود کار داشته باشید بعید به نظر می رسد اما دانستن آن ها در برخی موارد مانند عیب یابی به شما کمک خواهد کرد. در اینجا چند نمونه از موارد عیب یابی که به آدرس IP مرتبط می شود را برای شما آورده ایم.

  • دستگاه شما آدرس IP 0.0.0 را نشان می دهد. این بدان معنی است که از سرور DHCP موفق به دریافت آدرس IP نشده است. ممکن است که روتر وایرلس شما خاموش باشد و یا اینکه هیچگونه آدرس IP استاتیک به آن تخصیص داده نشده باشد.
  • ویندوز کامپیوتر شما آدرس IP را نشان می دهد که با ۲۵۴ شروع شده است ، این نشان دهنده آن است که سرور DHCP در دسترس نمی باشد.
  • ممکن است یک تداخل IP در شبکه شما بوجود آمده باشد ، باید شبکه خود را بررسی کنید تا دو دستگاه آدرس IP یکسانی نگرفته باشند.

 منبع:http://www.networkuser.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.