اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

تفاوت اکسس پوینت و روتر

بدون درک کامل تفاوت بین یک اکسس پوینت و روتر، نمی‎توان اهمیت هر کدام از آنها را درک کرد. یک اکسس پوینت دستگاهی است که سایر دستگاه‎های وای‌فای به آن متصل می‎شوند. و روتر یک دستگاه شبکه است که بسته‎های داده را درون یک شبکه هدایت می‎کند. بنابراین در حالت کلی، یک اکسس پوینت دستگاه‎های وای‌فای را به روتر متصل می‎کند و این روتر برای برقراری یک ارتباط مفید وظیفه هدایت بسته‎ها را برعهده دارد.

از آنجا که یک اکسس پوینت تنها دستگاه‎های وای‌فای را به یک دیگر متصل می‎کند به تنهایی چندان مفید واقع نمی‎شود. برای این که بتوان دستگاه‎ها را به یک شبکه سیمی‎ متصل کرد و اینترنت را به آنها رساند این اکسس پوینت باید به یک روتر متصل شود. روتر بسته‎های ارسالی از طرف اکسس پوینت را دریافت کرده و در صورت لزوم آن را به شبکه سیمی‎ هدایت می‎کند تا دسترسی به اینترنت برای دستگاههای وای‌فای فراهم شود. بنابراین در حالت کلی، یک اکسس پوینت دستگاه‎های وای‌فای را به روتر متصل می‎کند و این روتر برای برقراری یک ارتباط مفید وظیفه هدایت بسته‎ها را برعهده دارد.

  اکسس پوینت چیست؟

اکسس پوینت دستگاهی است که برای اتصال دستگاه‎های بی‎سیم به یک شبکه سیمی‎ از آن استفاده می‎شود. چنین دستگاه‎هایی به طور گسترده در فناوری وای‌فای استفاده می‎شوند. دستگاهی که اکسس پوینت نام گرفته است یک هات اسپات ایجاد می‎کند که یک SSID را منتشر می‎کند. سایر دستگاه‎های وای‌فای مثل لپ‎تاپ‎ها، تلفن‎های هوشمند و تبلت‎ها با استفاده از وای‌فای به این هات اسپات متصل می‎شوند. این اکسس پوینت معمولا به یک روتر متصل می‎شود. دستگاه‎هایی که به این اکسس پوینت متصل شده‎اند از طریق روتری که اکسس پوینت به آن متصل است به اینترنت دسترسی خواهند داشت. همچنین تمام دستگاه‎هایی که به اکسس پوینت متصل هستند در یک شبکه محلی نیز با هم در ارتباط هستند تا بتوانند از سایر خدمات تحت شبکه مثل به اشتراک گذاری فایل بهره‎مند شوند. لازم به ذکر است که در روترهای بی‎سیم مدرن روتر و اکسس پوینت در یک دستگاه واحد مجتمع شده‎اند.

وضعیتی را در خانه تصور کنید که در آن ما یک اتصال اینترنت ADSL و یک شبکه خانگی داریم. روتر سیمی‎ ADSL از یک طرف به خط تلفن متصل می‎شود و از طرف دیگر چند کامپیوتر از طریق کابل اترنت به روتر متصل می‎شوند. این یک شبکه محلی یا  LAN را تشکیل می‎دهد و از این طریق تمام دستگاه‎ها با یک دیگر و اینترنت در ارتباط خواهند بود. حالا فرض کنید ما یک اکسس پوینت خریداری کرده و آن را از طریق یک کابل اترنت به روتر ADSL متصل کرده‎ایم. این اکسس پوینت یک هات اسپات وای‌فای ایجاد خواهد کرد و تمام دستگاه‎های وای‌فای موجود در خانه می‎توانند به این اکسس پوینت متصل شده و به دلیل هدایت بسته‎ها از طریق ADSL به اینترنت نیز دسترسی داشته باشند.

کارت‎های وای‌فای پیشرفته‎ای که در لپ‎تاپ‎ها و تلفن‎های موبایل پیدا می‎شوند نیز می‎توانند نقش یک اکسس پوینت را ایفا کنند. نرم افزارهایی مثل connectify me, Virtual Router و همچنین ابزارهای موجود در سیستم عامل به شما اجازه می‎دهند با تبدیل کردن ماژول وای‌فای در لپ‎تاپ یا تلفن موبایل شما به یک اکسس پوینت مجازی اینترنت را به اشتراک بگذارید.

روتر چیست؟

روتر یک دستگاه شبکه است که بسته‎های داده را درون یک شبکه هدایت می‎کند. این دستگاه در لایه شبکه از مدل مرجع OSI کار می‎کند و از این رو، یک دستگاه لایه 3 است. یک روتر یک جدول به نام routing table را نگهداری می‎کند که شامل ای‎پی گیت وی است که بسته‎ها باید از طریق آن هدایت شده و به یک ای‎پی مقصد مشخص برسند. مدیر شبکه می‎تواند routing table را به صورت استاتیک تنظیم کند و یا می‎توان با استفاده از الگوریتم‎های مسیریابی این آدرس‎ها را به صورت خودکار تولید کرد. وقتی یک روتر یک بسته را دریافت می‎کند ابتدا این بسته را در حافظه خود ذخیره می‎کند آدرس ای‎پی مقصد این بسته را تجزیه و تحلیل می‎کند، سپس در routing table جستجو می‎کند تا ببیند این بسته باید به کدام گیت وی هدایت شود. و در نهایت بر پایه این اطلاعات بسته را به آدرس درست منتقل می‎کند.

یک اکسس پوینت برای اتصال دستگاه‎های بی‎سیم به اینترنت حتما به یک روتر نیاز دارد زیرا اکسس پوینت نمی‎تواند بسته‎ها را به بیرون هدایت کند. امروزه روترهای وای‌فای موجود در بازار تمام قابلیت‎های یک اکسس پوینت وای‌فای و یک روتر را در یک دستگاه گردآوری کرده است. حتی روترهای ADSL Wi-Fi هر سه قابلیت اکسس پوینت، روتر و مودم ADSL را باهم ترکیب کرده است.

تفاوت بین اکسس پوینت و روتر

  • اکسس پوینت به دستگاه‎های وای‌فای اجازه می‎دهد تا به آن متصل شوند. روتر این اکسس پوینت را به شبکه‎های بیرونی مثل اینترنت متصل می‎کند.
  • اکسس پوینت این توانایی را ندارد تا بسته‎ها را هدایت کند در حالی که روتر این کار را با هدایت بسته‎ها به مقصد مناسب انجام می‎دهد.
  • روتر این توانایی را دارد که بسته‎ها را از ورودی‎های مختلف به خروجی مرتبط با هر کدام از آنها هدایت کند. اکسس پوینت تنها داده‎های دریافت شده از گیرنده وای‌فای را به رابط سیمی‎ ارسال می‎کند.
  • روترها یک الگوریتم پیچیده را برای مدیریت مسیریابی اجرا می‎کنند که شامل داده‎های ساختار یافته‎ای به نام routing table است. چنین الگوریتم‎های پیچیده‎ای را نمی‎توان در اکسس پوینت‎ها پیدا کرد.
  • یک اکسس پوینت از سخت افزار بی‎سیم مثل گیرنده و فرستنده وای‌فای برخوردار است در حالی که یک روتر به چنین سخت افزاری مجهز نیست.
  • منبع:http://www.shabakeh-mag.com
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.