اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT
اخبار فناوری و شبکه

اخبار فناوری و شبکه

تازه های شبکه و IT

آیا جولیا می‌تواند جایگزین زبان‌های بزرگی همچون پایتون و آر شود؟

زبان برنامه‌نویسی جولیا که نزدیک به 14 روز پیش (در زمان نگارش این مقاله) نسخه پایدار آن (1.0.2) منتشر شد، در مقایسه با زبان‌های برنامه‌نویسی رایج و محبوبی همچون پایتون عملکردی به مراتب انعطاف‌پذیرتر دارد. لازم به توضیح است که نگارش 1 این زبان در ماه اوت ارائه شد، زبانی که تیمی متشکل از برجسته‌ترین پژوهشگران دانشگاه MIT فرآیند توسعه آن‌را عهده‌دار بودند. یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان در آینده‌ای نه چندان دور به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل خواهد شد.  

زبان برنامه‌نویسی جولیا در سال 2012 میلادی از سوی دانشگاه MIT معرفی شد. در شش سال گذشته تیم توسعه‌دهنده سعی کردند نواقص این زبان را برطرف کرده و قابلیت‌های کاربردی موردنیاز توسعه‌دهندگان را به آن اضافه کنند. زبانی که در طراحی آن سعی شده است از بهترین فاکتورهای موجود در زبان‌های برنامه‌نویسی همچون سرعت زبان سی، پایداری زبان پایتون، انعطاف‌پذیری زبان روبی و قدرت بالای مطلب در ارتباط با انجام محاسبات پیچیده و سنگین ریاضی به بهترین شکل استفاده شود. رویکردی که در نهایت باعث شده است تیم توسعه‌دهنده اعلام دارد که از این زبان می‌توان در کاربردهای خاص همچنین تحلیل بزرگ داده‌ها، برنامه‌نویسی الگوهای یادگیری ماشین و محاسبات آماری به شکل مطلوبی استفاده کرد. دانشگاه MIT در ماه اوت اولین نگارش پایدار این زبان را تحت عنوان Julia 1.0 ارائه کرد. دانشگاه MIT در توصیف نگارش جدید این زبان گفته است: «در 6 سال گذشته سطح استقبال از این زبان کاملا مطلوب بوده است.» آلان ادلمن، استاد دانشگاه MIT در ارتباط با عرضه نگارش جدید زبان جولیا گفته است: «عرضه Julia 1.0 به معنای آن است که این زبان آماده شده است تا دنیای فناوری و به ویژه دنیای زبان‌های برنامه‌نویسی را با تلفیق قدرت و عملکرد بالای زبان پایتون، سرعت کم نظیر سی پلاس پلاس و قدرت بالای محاسباتی زبان آر متحول کند. کمتر زبانی پیدا می‌شود تا بتواند یک چنین ترکیبی را در آن واحد در اختیارتان قرار دهد.»

مهم‌ترین عاملی که باعث شده است نگاه‌ها به سمت زبان جولیا دوخته شود به قابلیت‌های متنوع و کاربردی این زبان باز می‌گردد که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. به‌طور مثال، تقسیم وظایف پردازشی میان هسته‌های مختلف یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های زبان جولیا است. جولیا به شما اجازه می‌دهد هزاران وظیفه پردازشی را میان هسته‌ها تقسیم کنید که همین مسئله جولیا را به ایده‌آل‌ترین زبان برای ساخت و آموزش الگوریتم‌های یادگیری ماشین و شبیه‌سازی ابرکامپیوترهای بزرگ تبدیل کرده است.

MIT در ارتباط با جولیا گفته است: «جولیا تنها زبان برنامه‌نویسی پویای سطح بالا در باشگاه زبان‌های برنامه‌نویسی پتافلاپ (Petaflop club) است.  پژوهشگران این دانشگاه موفق شده‌اند با استفاده از زبان جولیا 188 میلیون ستاره و کهکشان را در ابرکامپیوتر Cori شبیه‌سازی کنند. Cori دهمین ابرکامپیوتر پر قدرت جهان است. این شبیه‌سازی که 14.6 دقیقه به طول انجامید، بیش از 650 هزار هسته پردازشی Knights Lading Xeon Phi اینتل را به درستی به کار گرفت. هسته‌هایی که در مجموع قدرت پردازشی 1.5 پتافلاپس را تولید کردند.»

این گزارش به ما اعلام می‌دارد که جولیا در ارتباط با پردازش بزرگ داده‌ها و حجم انبوهی از کلاسترها با محدودیت زبان‌های رایج امروزی روبرو نخواهد بود. اما این تمام ماجرا نیست، جولیا را می‌توان در ارتباط با وسایل نقلیه خودران، چاپگرهای سه بعدی، واقعیت مجازی، ژنتیک، یادگیری ماشین، مدیریت ریسک و در نهایت در صنعت بهداشت و درمان به کار گرفت. پژوهشگران MIT موفق شده‌اند با استفاده از جولیا نسل بعدی سامانه‌های راداری که برای پیشگیری از برخورد هواپیماها به کار گرفته می‌شود، سامانه‌های مسیریابی ویژه اتوبوس‌های مدارس در شهر بوستون و سامانه‌های حرکتی و مسیریابی روبات‌ها را توسعه دهند.

جولیا زبانی است که از سوی آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم رایانه‌ای دانشگاه MIT موسوم به CSAIL توسعه پیدا کرده است. زبانی که متن‌باز بوده، 1900 بسته ثبت شده برای آن عرضه شده و بیش از 700 انجمن فعال متشکل از برنامه‌نویسان مجرب از آن پشتیبانی می‌کنند. رشد سالانه این زبان 101 درصد گزارش شده و تاکنون نزدیک به دو میلیون بار دانلود شده است. همگی این آمارها بیان‌گر این موضوع هستند که ما با یک زبان روبه‌رشد سروکار داریم. در حالی که جولیا هنوز موفق نشده است به فهرست 10‌تایی برتر زبان‌های برنامه‌نویسی وارد شود اما TIOBE و RedMonk که از سایت‌های مشهور در زمینه ارزیابی زبان‌های برنامه‌نویسی هستند به این حقیقت اذعان دارند که جایگاه این زبان نزد توسعه‌دهندگان به سرعت در حال افزایش است. Aviva, BlackRock, Capital One و نت‌فلیکس در کنار 700 موسسه پژوهشی از جمله شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگی هستند که از این زبان استفاده می‌کنند. بهره‌مندی از پارادیوم‌های محاسباتی همچون برنامه‌نویسی تابعی و شی‌گرایی، اسکریپت‌نویسی روان، پشتیبانی از برنامه‌نویسی اعلانی، ارائه یک ترکیب نحوی خوب مناسب برای عملیات ریاضی سنگین، ارائه انواع مختلفی از داده‌های عددی و پشتیبانی داخلی از تکنیک‌های برنامه‌نویسی موازی همگی باعث شده‌اند تا جولیا به یک زبان آینده‌دار تبدیل شود.

منبع:https://www.shabakeh-mag.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.